Сильно оброблені продукти виявилися не привабливішими за натуральні

Люди не вважають надто оброблену їжу смачнішою та привабливішою за натуральні продукти, показало дослідження британських психологів. Результати ставлять під сумнів поширену думку про те, що споживачі схильні їсти багато сильно обробленої їжі через її кращий смак. Про це пише The Guardian з посиланням на статтю у журналі Appetite.

HamZa NOUASRIA / Unsplash

HamZa NOUASRIA / Unsplash

Чому досліджували оброблену їжу?

У таких розвинених країнах як США та Велика Британія більш ніж половина раціону середньостатистичного жителя припадає на продукти із категорії ультраоброблених. До таких відносять харчі, які зазнали суттєвої модифікації, як механічної та термічної, так і додаванням речовин, які покращують чи змінюють колір, смак і запах продукту. Наприклад, це цукерки, солодкі газовані напої, чипси та готові чи майже готові до споживання страви на кшталт супів швидкого приготування. У таких продуктів поживна цінність часто невелика, і надмірне їх споживання пов'язують з недостатнім харчуванням та хворобами серця, раком і ожирінням. Тож науковці Бристольського університету вирішили з'ясувати, чому ж люди схильні купувати ультраоброблену їжу у великих кількостях. Вони перевіряли теорію, що такі продукти є набагато привабливішими для споживачів за натуральні через смак.

Яку їжу перевіряли на привабливість?

Науковці залучили до дослідів 224 дорослих добровольців. Учасникам демонстрували кольорові зображення 24-32 знайомих продуктів різного ступеню оброблення — від цілих авокадо, винограду, горіхів та оливок до мафінів з лохини, хлібців, ковбаси, сосисок та морозива. Їжа відрізнялася за калорійністю, а також співвідношенням жирів і вуглеводів, які могли б зумовити вибір споживача. Учасників просили оцінити зображені продукти за тим, наскільки вони подобаються загалом, а також, як сильно їх хочеться з'їсти і наскільки вони можуть бути солодкі чи солоні.

Що з'ясували з відповідей учасників?

З'ясувалося, що у середньому люди віддають перевагу ультраобробленим продуктам не частіше, ніж менш обробленим або взагалі необробленим. При цьому найбільше висока оцінка продукту добровольцями залежала від інтенсивності солоного чи солодкого смаку, а також більш рівномірного співвідношення вуглеводів до жирів та меншого вмісту харчових волокон. Науковці припускають, що вибір споживачі роблять на користь більш калорійного продукту через еволюційне пристосування, яке спонукає добувати їжу, що дає більше енергії, аніж насиченості.

  • Між тим, заохотити людей купувати більше овочів може розташування їх поблизу каси, показало інше дослідження.
  • Збільшити вміст овочів і фруктів у раціоні варто ще й тому, що багаті на них дієти, як-от середземноморська, пов'язані зі збільшенням тривалості життя на десяток років.