Сильно намагнічені гелієві зорі виявилися прародичками магнітарів

Масивна гелієва зоря HD 45166 виявилася настільки сильно намагніченою, що астрономи прогнозують її перетворення на магнітар — екстремальний вид нейтронних зір, які володіють найсильнішим у Всесвіті магнітним полем. Досі механізми їхнього формування залишаються невідомими, але на думку вчених, саме такі зорі, як HD 45166, є прародичками магнітарів. Про дослідження світила розповідає Європейська південна обсерваторія. Стаття науковців опублікована у журналі Science.

Ілюстрація вигляду HD 45166 та її потужного магнітного поля. ESO / L. Calcada

Ілюстрація вигляду HD 45166 та її потужного магнітного поля. ESO / L. Calcada

Чим саме ця зоря привернула увагу?

HD 45166 знаходиться у подвійній системі зір та належить до рідкісного виду зір Вольфа — Райє. Це одні з наймасивніших та найяскравіших світил на останньому етапі еволюції, які втратили свої водневі оболонки та перейшли до спалювання запасів гелію та важчих елементів. Від більшості таких зір HD 45166 відрізняється невеликою масою, яка всього вдвічі більша за сонячну. Тоді як зазвичай світила Вольфа — Райє принаймні у вісім разів масивніші за Сонце. Крім того, у спектрі HD 45166 астрономи ідентифікували у великій кількості водень, кисень і азот, хоча ці елементи мали б розсіятися міжзоряним простором, покидаючи поверхню зорі.

Науковці з Амстердамського університету, спільно з колегами, припустили, що незвичні характеристики HD 45166 може пояснити магнетизм. Якщо зоря володіє сильним магнітним полем, воно може захоплювати викинутий з неї матеріал, через що він тривалий час лишається навколо HD 45166. І завдяки спостереженням з допомогою телескопа CFHT з'ясувалося, що HD 45166 не просто намагнічена, а володіє надзвичайно сильним магнітним полем у 43 тисяч гаус. Для порівняння, напруженість магнітного поля Сонця оцінюють всього в один гаус. HD 45166 стала першою відомою гелієвою зорею такої маси з настільки потужним магнітним полем. Тому, вважають астрономи, HD 45166 може бути на шляху перетворення на магнітар.

Як HD 45166 стане магнітаром?

Моделюючи еволюцію зорі, астрономи визначили, що вона за кілька мільйонів років спалахне надновою та під дією власної гравітації колапсує у нейтронну зорю радіусом у 12 кілометрів. У ході цього її магнітне поле ще більше посилиться та сягне близько 100 трильйонів гаусів. Таке потужне магнітне поле властиве всього 10 відсоткам всіх нейтронних зір. Тому, на думку вчених, свої магнітні поля вони можуть успадковувати від таких світил, як HD 45166. Астрономи сподіваються виявити більше намагнічених зір Вольфа — Райє, щоб відстежити, яким шляхом вони еволюціонують та уточнити їхній внесок у появу магнітарів у Всесвіті.

• Раніше ми розповідали, як телескопу «Джеймс Вебб» вдалося застати зорю Вольфа — Райє перед спалахом надновою. Вона вже скинула достатньо матеріалу, щоб за кількасот тисяч років завершити еволюцію.