Штучний інтелект вказав на використання людьми вогню мільйон років тому

Алгоритми глибинного навчання в археологічному дослідженні допомогли виявити сліди використання людьми вогню на артефактах, віком близько одного мільйона років. Це одне з найстаріших свідчень освоєння вогню, про яке написали вчені з Ізраїлю та Канади у журналі Proceedings of the National Academy Sciences.

Almos Bechtold / Unsplash

Приборкання вогню стало одним із найвизначніших досягнень людства, яке дало вагомий поштовх для наступного соціального та культурного розвитку. Ми навіть описували гіпотезу вчених, яка називає розведення вогню одним із перших культурних знань, що поширилося світом серед різних видів людей завдяки тісній кооперації. Утім, стосовно часу освоєння вогню немає однозначної відповіді. Більшість артефактів зі слідами обвуглення, належать до стоянок, датованих 400 тисячами років або менше, а щодо старіших є сумніви, чи вони не з'явилися внаслідок природних пожеж. Та науковці Інституту Вейцмана і їхні колеги з Ізраїлю та Канади повідомляють, що використані ними алгоритми машинного навчання знайшли сліди рукотворного вогню серед значно старіших речей.

Досліди проводили на артефактах, добутих разом з локації кар'єру Еврон, що на території сучасного Ізраїлю, чий вік оцінили приблизно в 1-0,8 мільйона років. Аналіз зразків каменів та тваринних кісток за допомогою комбінованої технології раман-спектроскопії та алгоритмів глибинного навчання виявив, що вони піддавалися високій температурі різного значення, але не більшій за 400 градусів Цельсія.

Вчені вважають результати свідченням того, що зразки піддалися впливу розведеного людьми вогню. Якби їхня видозміна була наслідком природної пожежі, то обпалені камені й кістки, які до того ж були в безпосередній близькості, мали би більш однорідний характер нагріву, міркують автори.