Східні бджоли захистили свої вулики від шершнів фекаліями

Американські вчені описали, як східні бджоли збирають фекалії інших тварин, щоб приліпити їх біля входу до своїх гнізд. У такий спосіб комахи захищаються від нападів небезпечних для них шершнів, пишуть дослідники у статті журналу PLoS One.

pexels

Чому ворогують суспільні комахи?

Соціальні комахи живуть у централізованих та багатих на ресурси гніздах. Такий устрій робить їх бажаним об’єктом нападів для різних безхребетних та хребетних тварин. Частина з них націлена безпосередньо на дорослих особин або ж молодь, інші ж — на крадіжку запасів їжі у гніздах. Через це вони були вимушені розвинути в ході еволюції різні захисні стратегії. Для таких соціальних комах як бджоли, справжніми ворогами є більші за них шершні (Vespa). Останні нападають на бджіл, щоб вигодовувати ними своє потомство, яке потребує постійного джерела свіжої здобичі. Інколи їхні напади можуть закінчитися виснаженням або смертю колонії. Вчені Коледжу Веллслі штату Массачусетс саме займалися вивченням захисної поведінки бджіл у В’єтнамі, коли помітили незвичайну стратегію.

Що спостерігали дослідники?

Вчені побачили, що деякі вулики східних бджіл (Apis cerana) мають дивні цятки навколо входу до них. Власники вуликів розповіли вченим, що бджоли роблять кожного разу, коли прилітають шершні, і що це може бути кал водяного буйвола. Щоб перевірити, чи дійсно бджоли приносять фекалії до своїх гнізд, вчені розставили біля вуликів фекалії курей, свиней, корів та водяних буйволів. Коли комаха прилітала до зразків, науковці мітили її фарбою для ідентифікації.

З’ясувалося, що бджоли регулярно поверталися до розставлених фекалій, захоплювали невелику частинку їх ротовим апаратом та приклеювали ззовні вулика. Коли дослідники очистили вулики та частину з них самостійно охороняла від шершнів, то виявилося, що незахищені тварини стали приносити більше калу тварин, ніж ті, яким ворожі комахи не настільки докучали. Та це стосувалося лише шершнів Vespa soror, які є великими та атакують масово, але не Vespa velutina, які менші та нападають одинично. Зі свого боку, самі шершні теж набагато менш охоче нападали на забруднені вулики.

Чому така стратегія працює?

Дослідники не впевнені у тому, чому це справді відлякує шершнів. Вони припускають, що у фекаліях є неприємна для комах речовина. Якщо її виділити, то це могло б стати в пригоді при відлякуванні шершнів на пасіках, кажуть науковці. Однак, можливо, бджоли у такий спосіб маскують запах залишений на вулику самими шершнями. Так останні можуть позначати гнізда для масової атаки. Хоча другий варіант менш ймовірний, оскільки шершні мітять вулики в різних місцях, а бджоли приносять кал зазвичай лише до входу.

Не лише бджоли можуть відшукати користь у фекаліях інших тварин. Пандам, приміром, подобається вимащуватися у конячому гною. Недавнє дослідження виявило, що у такий спосіб тварини можуть знижувати свою чутливість до холоду.