Рентгенівські знімки телескопа «Чандра» поєднали з фото «Джеймса Вебба»

Астрономи опублікували новий погляд на Туманність Кіля, групу з чотирьох поєднаних галактик Квінтет Стефана, масивне галактичне скупчення SMACS 0723 та галактику Колесо Воза. До їхніх світлин додали дані рентгенівської обсерваторії «Чандра». Ці об'єкти були одними з найперших опублікованих світлин в інфрачервоному діапазоні, які показали від «Джеймса Вебба», а тепер їх поєднали з фото «Чандри», яка бачить високоенергетичні процеси як-то розігрітий газ від зіткнень галактик. Фото доступні на сайті обсерваторії.

X-ray: NASA/CXC/SAO; IR (Spitzer): NASA/JPL-Caltech; IR (Webb): NASA/ESA/CSA/STScI

Квінтет Стефана

Квінтет Стефана — компактна група з чотирьох галактик на відстані близько 290 мільйонів світлових років від нас. Галактики взаємодіють між собою, а квінтетом їх робить світло п'ятої галактики, що лише проєціюється на цю область. Дані «Чандри» зазвичай показують процеси з вищою енергією (наприклад, перегрітий газ чи залишки зірок), ніж висвітлює «Джеймс Вебб». І тому на цьому знімку завдяки їй можна побачити (блакитним) ударну хвилю від зіткнення галактик, яка нагріває газ навколо до десятків мільйонів градусів. Також у це зображення включили архівні дані телескопа «Спітцер» — червоні, зелені та сині кольори. «Джеймсу Веббу» належать червоні, помаранчеві, жовті, зелені і сині.

Колесо Воза

Свою незвичну форму (а за нею і назву) ця галактика отримала через зіткнення з іншою, меншою галактикою, яка на світлину вже не потрапила. Зіткнення спровокувала спалах зореутворення, який разом із галактиками-компаньйонами цієї та галактиками на фоні бачить «Джеймса Вебб» (червоні, помаранчеві, жовті, зелені і сині кольори), а «Чандра» ж бачить перегрітий газ, нейтронні зорі та чорні діри, що перетягують на себе матеріал зірок навколо (синій і фіолетовий).

Туманність Кіля

Це одна з найбільших областей зореутворення у Чумацькому Шляху, що містить тисячі масивних зірок та зоряних скупчень. Тут «Чандра» бачить десятки окремих джерел рентгенівського випромінювання — відносно молоді ззорі віком від 1 до 2 мільйонів років. Розсіяне рентгенівське випромінювання вгорі світлини, імовірно походить від гарячого газу, що випромінюють найгарячіші та наймасивніші зорі у скупченнях.

SMACS 0723

SMACS 0723 — це масивне галактичне скупчення, яка слугує лінзою для світла набагато більш тьмяних об'єктів з раннього Всесвіту. Це було найперше опубліковане фото «Джеймса Вебба», завдяки якому астрономи змогли класифікувати форму 280 галактик, а зокрема деяких, що існували вже за два мільярди років після Великого вибуху. Дані «Чандри» показують гарячий газ у цій області.

«Чандра» точно додає нашому погляду на космос яскравості. Більше її світлин та як вони доповнюють роботу інших телескопів можна подивитися у наших матеріалах.

🌌«Чандра» роздивилася ударну хвилю на мільйон світлових років від зіткнення галактичних скупчень