«Персеверанс» розкладе по Марсу пробірки із зібраними зразками ґрунту

Марсохід «Персеверанс» розпочав створення «складу» для ґрунту, який він зібрав на планеті. Протягом місяця ровер викладатиме пробірки із дублікатами кожного зі зразків визначеним маршрутом, які потім NASA планує підібрати для доставки на Землю. Про це агентство повідомляє на своєму сайті.

Вид на локацію, що стане місцем складу для зразків, зібраних марсоходом. Знімок отримано на камеру Mastcam-Z. NASA / JPL-Caltech / ASU / MSSS

Вид на локацію, що стане місцем складу для зразків, зібраних марсоходом. Знімок отримано на камеру Mastcam-Z. NASA / JPL-Caltech / ASU / MSSS

Що назбирав «Персеверанс»?

Однією із задач ровера «Персеверанс» на Марсі є збирання зразків його порід, за якими вчені сподіваються не тільки дослідити геологію планети, а і навіть відшукати можливі ознаки життя з минулого Марса. Досі зібрані за допомогою своєї роборуки зразки марсохід возив із собою: всього це 18 зразків, з яких 15 належать твердим породам, дві пробірки наповнені реголітом, а одна — марсіанською атмосферою. Однак NASA спільно з Європейською космічною агенцією вже планує місію на Марс, яка доставить колекцію «Персеверанса» на Землю для дослідження вченими.

Як це відвезти на Землю?

За планами космічних агенцій, поруч з кратером Єзеро, де зараз працює «Персеверанс», приземлиться посадковий модуль із апаратом MAV (Mars Ascent Vehicle) на борту — у нього «Персеверанс» має завантажити свої зразки. Затим з ракетою MAV вони дістануться навколомарсіанської орбіти, де їх підбере орбітальна станція Earth Return Orbiter, що і доставить зразки на Землю орієнтовно до 2030 року.

Втім, якщо з якихось причин у «Персеверанса» віддати зразки не вийде, команда місії вирішила влаштувати окремий склад з ними, звідки їх підбере два дрони, схожі на Ingenuity. Вони зберуть пробірки зі зразками та доставлять їх до MAV. І власне розробкою складу почав займатися зараз «Персеверанс».

Де марсохід складує зразки?

Однією з основних вимог до складу є рівна місцевість, аби на неї могли приземлитися дрони. Команда місії обрала один з регіонів кратера Єзеро, званого «Трьома розвилками», яким за 30 днів «Персеверанс» має розкласти вже законсервовані пробірки зі зразками. Не з усіма, а лише десятком — тими, що дублюють один одного, коли марсохід брав по дві пробірки матеріалу з однієї локації.

Однак оскільки дрони не зможуть забрати по кілька зразків одразу, залишатиме їх «Персеверанс» по одному на майданчик діаметром 5,5 метра на відстані від 5 до 15 метрів один від одного. Розроблений для нього NASA маршрут нагадує зигзагоподібну лінію, а кожну точку скидання пробірки зі зразками марсохід ретельно фотографуватиме на випадок занесення піском і пилом.

Маршрут, яким марсохід розкладатиме зразки. NASA / JPL-Caltech / ASU / MSSS