Пацюки покивали головою під Моцарта, Леді Гагу та Queen

Пацюки стали першими після людей тваринами, у яких виявили синхронізацію з ритмом. У дослідах, тварини без попереднього тренування стали рухати головою у такт музиці, причому найбільше — за темпу 120-140 ударів на хвилину, як це властиво і людям. Про відкриття написали японські вчені у журналі Science Advances.

Пацюк під час дослідження. Yoshiki Ito et al. / Science Advances, 2022

👋 Підпишіться на наш телеграм-канал! А ще у нас є ютуб 🎬

Пацюки відчувають ритм?

Відчуття ритму ще донедавна вважалося винятково людським надбанням. Але що більше уваги вчені приділяють цьому питанню, то менш унікальною здається людина. Нещодавно ми описували, як вроджене відчуття ритму виявили в тюленів. Утім, для інших тварин воно доволі обмежене, оскільки їх спочатку треба натренувати сприймати ритм. Це ж стосувалося гризунів, поки дослідники Університету Токіо не помітили в пацюків спонтанне кивання головою у такт музиці — і в цьому вони стали першими після людей.

Навіщо пацюкам вмикали музику?

Синхронізація рухів під музику, як-от кивання головою, у людей відбувається частіше з темпом 120-140 ударів на хвилину (BPM). Чому так — не зрозуміло. Японські вчені припустили, що це може бути пов'язано з природною швидкістю рухів, наприклад темпом помірної людської ходьби, яка теж рівнозначна 120 BPM. У такому разі для маленьких тварин, які рухаються швидше, як-от пацюки, оптимальний темп для синхронізації з ритмом буде теж швидшим. Або ж причина може бути у сприйнятті ритмів мозком, який більш схильний до синхронізації саме за темпу 120-140 BPM. А оскільки слухова кора різних ссавців працює подібно, то у такому разі оптимальний для синхронізації темп може бути універсальним для цих видів, у тому числі у людей і пацюків.

Тож науковці подивилися, як люди кивають головою під «Сонату для двох фортепіан» у Ре мажорі, К. 448 Вольфганга Амадея Моцарта. А тоді порівняли, як рухаються пацюки під ту ж музику Моцарта у різному темпі (від 99 до 528 BPM), а також під пісні Lady Gaga «Born This Way» та Queen «Another One Bites the Dust» серед іншого. Для цього на голови учасників почепили високочутливі акселерометри, що вловлювали найменші рухи.

Як зреагували тварини на музику?

Як і в людей, у пацюків найбільш явною була синхронізація з ритмом за темпу 120-140 ударів на хвилину. До того ж люди й тварини рухали головою у схожій манері. Це узгоджується із гіпотезою про універсальність сприйняття ритмів у мозку. Подальші вивчення, у яких вчені зіставили отримані в дослідах результати з даними про нейрональну активність мозку у відповідь на музику, підтвердили, що темпи у межах 120-140 BPM викликають найбільший відгук у слуховій корі і найбільше спричиняють рухи головою.

Реакція пацюків і людей на музику. Yoshiki Ito et al. / Science Advances, 2022

Таким чином, японські вчені першими з'ясували, що пацюки є ще одними тваринами, окрім людей, які синхронізують рухи з ритмом. А крім того, показали, що синхронізація у пацюків відбувається у такому ж темпі, що й у людей, через подібність сприйняття звуків мозком. Отже, пацюків можна використовувати у наступних дослідженнях, присвячених розвитку музики у людей.