Орнітологи помітили у синиць жест «після вас» при їх підлітанні до гнізда

Науковці помітили, що у східних синиць наявний жест «після вас», яким вони спонукають іншу особину пройти до гнізда першою. Таку поведінку реєстрували у пар синиць, де частіше за все самка давала дорогу самцеві. Результати вказують, що спілкування у птахів може бути різноманітнішим, ніж вважалося, і його вивчення може допомогти зрозуміти еволюцію спілкування, зокрема розвиток людської мови. Дослідження опублікували у журналі Current Biology.

Жест синиці «після вас». Suzuki and Sugita / Current Biology, 2024

Які жести визначили порядок підльоту до гнізда?

Дослідники розмістили сотні штучних гніздівель у лісах, де водяться східні синиці (Parus minor), щоб спостерігати за птахами. Під час сезону гніздування завдяки цьому вони зареєстрували 321 випадок відвідувань гнізда синицями. Так вчені виявили, що коли пара самця і самки підлітала до гнізда разом, наприклад, з їжею для пташенят, то обоє сідали на найближчу гілочку перед входом у гніздівлю. Відтак у 40 відсотках випадків самка починала махати крилами, повертаючись передом до самця. Після цього самець залітав до гнізда, а за ним — самка. Водночас у 44 відсотках випадків, коли птахи не розмахували крилами, першою залітала самка. І в один раз помахав самець, після якого самка залетіла до гніздівлі.

Коли птахи прилітали по одному, то науковці жодного разу не відмічали схожої поведінки. Тому автори роблять висновок, що синиці мають своєрідний жест, яким визначають порядок проникнення до гнізда. Тепер їх цікавить, чи мають птахи й інші жести.

• У шимпанзе теж наявна своєрідна жестова мова, наприклад, у тому, як вони розривають листочки.