Нові протигрибкові сполуки отримали назву на честь Кіану Рівза

Німецькі біологи описали нову групу протигрибкових сполук, які природно виробляються бактеріями Pseudomonas. За надзвичайно сильну протимікробну дію вчені їх назвали кіануміцинами — на честь актора Кіану Рівза, про що повідомили у Journal of the American Chemical Society.

Гриби Candida albicans під мікроскопом. Doc. RNDr. Josef Reischig, CSc / Wikimedia Commons

Гриби Candida albicans під мікроскопом. Doc. RNDr. Josef Reischig, CSc / Wikimedia Commons

Навіщо бактеріям такі сполуки і до чого взагалі тут Кіану?

Науковці інституту імені Ганса Кноля відкрили нову групу протимікробних сполук, коли досліджували геном бактерій Pseudomonas. Як і багато інших бактерій, ці виділяють сполуки, що допомагають їм боротися з іншими мікробами. У випадку Pseudomonas це були амеби, які ними живляться. Утім, нові сполуки, зважаючи на певну подібність амеб та грибів, виявилися ще й чудовими протигрибковими засобами. Настільки потужними вбивчими для мікробів субстанціями, що вчені назвали їх кіануміцинами — на честь актора Кіану Рівза, який зіграв багатьох культових убивць, як-от Джона Віка.

Джон Вік. GIPHY

Які ж за дією кіануміцини?

Власне, цих сполук знайшли три — кіаномуцини А, В і С. Всі вони належать до нерибосомних ліпопетидів. Хоч кіануміцини виявилися не надто ефективні проти бактерій, але швидко знешкоджували амеб, зокрема патогенних для людей Acanthamoeba castellanii та A. comandoni. Ба більше, у низьких концентраціях кіаномуцин А надзвичайно дієво вбивав патогенні для людей гриби, як-от Candida albicans та навіть стійку до флуконазолу Candida auris, а також патогенні гриби рослин, як-от Botrytis cinerea, що завдає значної шкоди у рослинництві. Водночас речовина проявила низьку токсичність щодо людських клітин, що робить її хорошим кандидатом на новий протигрибковий засіб.

Нові препарати для боротьби з патогенними грибами є актуальними як ніколи. Як показало недавнє дослідження, глобальне потепління сприяє збільшенню кількості мутацій у грибах, ризикуючи породженням нових небезпечних патогенів.

Які знамениті імена ще потрапили в науку?

🐍 Леонардо Ді Капріо назвав новий вид рідкісної змії на честь своєї мами