Новий вид паразитичної оси назвали на честь Ґодзілли

Вчені відкрили новий для Японії вид паразитичних ос, що відкладають яйця у тіла водних гусениць. Ці комахи для відкладання яєць часто повинні пірнати, щоб виманити гусінь зі своїх чохликів. За водне пірнання новий вид паразитів отримав назву на честь японського монстра Ґодзілли - Microgaster godzilla. Детальний опис комахи опублікований у журналі Journal of Hymenoptera Research.

Hank Campbell / YouTube

Що це за оси такі?

Канадські та Японські вчені відкрили їх, коли досліджували флору та фауну ставків в префектурах Осака та Кіото в Японії. Їхньою знахідкою були крихітні оси розміром менші за рисове зернятко, що мають чорне тіло та золотисті ноги. Їх віднесли до паразитоїдів, оскільки вони відкладають свої яйця в тіла інших живих комах або павукоподібних. Згодом із цих яєць вилуплюються личинки оси, які під час розвитку харчуються тканинами свого хазяїна, буквально поїдаючи його зсередини. У випадку з новими осами жертвами є водні гусениці метелика Elophila turbata, які мешкають біля поверхні води у чохлику з частин рослин. Вчені принесли кілька таких гусениць в лабораторію, щоб дослідити детальніше поведінку вирощених з них паразитоїдних ос. Те, що вони побачили, надихнуло назвати новий вид комах ґодзіллами.

Чому ос назвали ґодзіллами?

У лабораторних умовах науковці намагалися відтворити природні умови середовища досліджуваних комах. Як і в природі, в акваріумі оси переміщалися по плавучих водоростях на поверхні води в пошуках гусениць для кладки. Іноді вони очікували, поки гусениці не вилізуть зі своїх чохликів, а тоді різко проколюють їх своїми яйцекладами. В інших випадках оси занурювалися під воду на кілька секунд та намагалися самостійно звільнити гусінь з чохлика.

Вчені кажуть, що одного разу оса пробула у воді близько 14 секунд, поки витягувала стійку гусеницю зі свого сховища. Це сильно вразило науковців, оскільки оси зазвичай не є тими комахами, що відомі як вмілі плавці. Таке тривале перебування під водою є ризикованим для ос, що дихають повітрям. Вражені незвичайною здатністю ос, науковці назвали новий вид осами-ґодзіллами Microgaster godzilla - на честь велетенського японського монстра, що з’являється з води.

Утім, ця оса не унікальна. Microgaster godzilla стала ще одним членом невеликої групи ос, що паразитують на водну гусінь та здатні до пірнання. Але дослідникам поки що незрозуміло, яким чином оси розшукують своїх жертв із поверхні. Можливо, вони використовують нюх, щоб вловлювати хімічні речовини гусениць, або ж орієнтуються на вібрації від рухів гусені, що можуть видати її розташування. Ще багато чого невідомо про цей новий вид комах.

Вчені не рідко захоплюються та надихаються паразитичними осами. Інколи це випливає у цікаву назву нового виду, але може навіть сприяти розробленню нових технологій. Нідерландські вчені, приміром, створили прототип хірургічного інструменту, що працює за схожим принципом, що і яйцеклад паразитоїдів. І загалом, якими б не здавалися жорстокими та непотрібними паразити, вони відіграють важливу роль у підтриманні життя на Землі, яким ми його знаємо. Якою може бути користь від паразитів, читайте у нашому матеріалі “Коли паразит – не ворог”.