Найбільший вулкан Сонячної системи виявився островом

Марсіанська гора Олімп — найвища точка Марса та Сонячної системи — могла бути вулканічним островом посеред океану у далекому минулому планети. Такого висновку дійшли французькі планетологи порівнявши морфологію Олімпа з вулканічними островами на Землі, які утворилися через взаємодію лави з водою. На думку вчених, оточеним водою Олімп був приблизно три мільярди років тому. Про роботу науковців розповідає Національний центр наукових досліджень Франції.

Топографія гори Олімп. Зображення отримане за допомогою камери HRSC на борту європейської станці «Марс-експрес». ESA / DLR / FU Berlin (G. Neukum)

На які земні острови схожий Олімп?

Гора Олімп — це згаслий щитовий вулкан, який у висоту сягає близько 25 кілометрів, що майже втричі вище, ніж висота Евереста. Олімп охоплює площу у понад 300 тисяч квадратних кілометрів, що свідчить про те, що гора формувалася у ході тривалого вулканізму. Однак, з огляду на геологію Олімпа, основна його частина сформувалась не пізніше 2,5 мільярда років тому. Тож цілком імовірно, що вулкан був активним і коли Марс ще був вкритий океаном — близько 3-3,7 мільярда років тому. Новий доказ тому, що Олімп міг височіти над водою знайшли планетологи з університету Париж-Сакле.

Зовні Олімп нагадує намет: має пологі розлогі схили, на яких лишилися сліди лавових потоків. Однак, особливий інтерес у науковців викликає шестикілометровий напівокруглений уступ, увігнутий до центра Олімпа. На думку вчених, таку форму не могли утворити процеси сповзання гірських порід, оскільки тоді уступ був би увігнутий назовні від вулкана. Однак, виявилося, на Олімп дуже схожі земні вулканічні острови Піку та Гаваї, утворені через виверження вулканів у морі. Їхня морфологія зумовлена взаємодією лави з водою, де та, стікаючи, застигала.

Так, на думку науковців, Олімп височів над марсіанським океаном. A.Hildenbrand / Geops/CNRS

Так, на думку науковців, Олімп височів над марсіанським океаном. A.Hildenbrand / Geops/CNRS

Вчені вважають, що мільярди років тому частина Олімпа була занурена у воду, що також підтверджують і схожі уступи на сусідній горі Альба, яка знаходиться на відстані 1 800 кілометрів від Олімпа. Детальніші дослідження Олімпа і Альби допоможуть уточнити рівень води у давньому марсіанському океані, що дозволить краще зрозуміти геологічне минуле планети.

Все більше досліджень Марса свідчать, що принаймні у далекому минулому планета була вкрита водою. Наприклад, китайський марсохід «Чжужун» знайшов осадові породи, утворені давнім марсіанським океаном, а «Персеверанс» виявив сліди того, що кратером Єзеро текла бурхлива річка.