Мурахи пристосувалися орієнтуватися за місячним світлом

Вид австралійських мурах назвали першим серед тварин, у якого виявили здатність орієнтуватися вночі за поляризованим місячним світлом, тобто вирівняним в одному напрямку при проходженні через атмосферу. Дотепер подібне вміння виявляли лише щодо денного світла від Сонця, яке може бути у мільйон разів сильнішим. Спостереження описане в статті на bioRxiv.

Myrmecia midas. Cody Freas

Myrmecia midas. Cody Freas

Як виявили незвичну орієнтацію у мурах?

Типові для Австралії мурахи Myrmecia midas ведуть нічний спосіб життя, виходячи з гнізд на пошук їжі після заходу сонця і повертаючись у світанкових сутінках. Щоб перевірити, як вони знаходять шлях додому вночі, вчені розмістили над мурахами вночі поляризаційний фільтр, обертанням якого можна змінити орієнтацію світлових хвиль. При зміні кута розміщення фільтра змінювався і шлях мурах при поверненні до гнізда. І лише забравши його, комахи змогли успішно повернутися у мурашник, вийшовши на знайому дорогу.

Попри те, що мурахи живуть у лісі, де місячне світло прикривають гілки та листя, невеликі відкриті місця, де світло може проникати між рослинністю, достатні для орієнтації. Однак вчені відмітили, що у дні нового Місяця, коли особливо мало світла надходить з нічного світила, мурахи рідше виходять шукати їжу після заходу сонця. Схоже використання поляризованого місячного світла було відоме у жуків-гнойовиків, але лише для вирівнювання шляху по прямій лінії, а не орієнтації при пошуку конкретного місця, як у мурах.

• Відомо, що багато літаючих комах уночі прямують до джерела штучного світла. Однак лише нещодавно з'ясувалося, що таке світло комах не вабить, а навпаки, захоплює у пастку, з якої їм важко вибратися.