Міліметрові нематоди проявили ознаки страху

Крихітних, довжиною до міліметра, нематод запідозрили у прояві базових емоцій, як-от страху. У дослідах японських науковців ці тварини поводилися занепокоєно протягом кількох хвилин, після того, як їх потривожили струмом усього протягом п'яти секунд. Це вказує на те, що зміни поведінки спричинені не безпосередньо стимулом, а активністю мережі нейронів, що регулюють поведінку. Дослідження опубліковане в журналі Genetics.

Caenorhabditis elegans. Heiti Paves / Shutterstock

Що змусило вчених подумати про емоції?

Вивчаючи реакцію нематод Caenorhabditis elegans на змінний струм, науковці Нагойського університету з колегами помітили, що після 5-секундного впливу тварини починають рухатися у 2-3 рази активніше. Що було неочікуваним, що така поведінка зберігалася протягом більш ніж хвилини, перш ніж нематоди заспокоїлися. При подовженні стимулу, занепокоєність тривала ще довше. З'ясувалося, до поведінки залучений ген, потрібний для синтезу нейропептидів — сполук, які серед іншого беруть участь у регуляції страху у ссавців, зокрема людей. Це навело авторів на думку, що нематоди теж проявили страх, який може підтримуватися молекулярним механізмом, спільним як для тварин із простою нервовою системою, так і для високоорганізованих хребетних. Крім того, поведінка нематод нагадує емоцію чотирма її критеріями: вона триває після усунення стимулу; збільшується зі збільшенням стимулу; перекриває інші поведінкові реакції, як-от бажання їсти; може викликатися різними стимулами. Тож вчені сподіваються, що C. elegans допоможуть у вивченні емоцій.

• Нематоди подібні до людей і іншою поведінкою — під дією основної психоактивної сполуки канабісу вони стають голоднішими, особливо до калорійної їжі.