Менопауза виявилася властивою більшості ссавців

Вікова втрата репродуктивної функції самок, відома як менопауза, виявилося набагато поширенішим явищем, ніж вважали — від близьких родичів людей шимпанзе і до таких віддалених ссавців як миші та копитні. Дотепер панівною була думка, що менопауза властива лише людям і деяким представникам китоподібних, що живуть ще багато років після того, як вже не здатні до народження потомства. Результати, викладені у двох статтях у журналах Science та Cell (1, 2), переказав сайт журналу Science.

69-річна шимпанзе Марлен, яка востаннє мала дитинча 23 роки тому. Kevin C. Lee

69-річна шимпанзе Марлен, яка востаннє мала дитинча 23 роки тому. Kevin C. Lee

Чому менопауза тварин — це дивина?

З віком у жінок знижується фертильність, поки зрештою повністю не втрачається можливість народити дитину. Але життя на цьому не закінчується, і насправді на період після менопаузи у людей може припадати від 40 до 70 відсотків дорослого життя. Протягом багатьох років дослідники намагалися пояснити, у чому еволюційна перевага жити так довго, якщо розмноження неможливе. Зрештою, одне із найбільш вірогідних пояснень запропонувала «гіпотеза бабусь». Згідно з нею, жінки після менопаузи мають більше можливостей допомогти своїм дорослим дітям у виховуванні їхніх власних дітей, чим збільшують шанси на виживання онуків та передачу своїх генів через них. «Гіпотезою бабусь» пояснювали менопаузу і в кількох видів китоподібних, для яких вона відома, зокрема у косаток (Orcinus orca). Водночас щодо інших тварин дотепер спостереження вказували, що вони зберігають фертильність до кінця життя. Утім, нові дослідження науковців Каліфорнійського університету у Лос-Анджелесі та Німецького центру дослідження раку і їхніх колег виявили майже повсюдність менопаузи у ссавців і ставлять під сумнів гіпотезу про бабусь.

Які результати змусили вчених засумніватися?

Автори статті у журналі Science проаналізували, як довго живуть самки шимпанзе (Pan troglodytes schweinfurthii) в нацпарку Кібале після того, як народили останнє дитинча. Одна із них, Марлен, мала поважний вік у 69 років, при тому, що востаннє стала мамою ще 23 роки тому. Але демографічне вивчення групи Марлен вказало, що ці шимпанзе загалом живуть близько 8 років, або 20 відсотків дорослого життя, вже після народження останнього дитинчати. Наявність у них менопаузи підтвердили і результати аналізу сечі, які збігалися за рівнями статевих гормонів із такими при менопаузі у людей. І це одне з найвагоміших свідчень проти «гіпотези бабусь» як єдиного пояснення життя після менопаузи: молоді самки шимпанзе відділяються від матерів ще до того, як народять власних дитинчат, а старші не проявляють зацікавленості допомагати ростити дітей своїх синів.

У статті журналу Cell науковці проаналізували наявну наукову літературу щодо припинення фертильності у самок 70 видів ссавців, включно з тваринами у неволі та дикими. Вони звертали увагу на те, коли самки переставали мати овуляцію, фізіологічні вимірювання, зокрема рівнів гормонів, та дані про виживаність у різному віці. Так з'ясувалося, що у 80 відсотків ссавців, у тому числі коней, рогатої худоби, слонів, мишей і шимпанзе, самки перестають давати потомство ще до кінця свого життя. У більшості цих видів самки теж не займаються вихованням внуків. Вчені не відкидають, що гіпотеза про бабусь може пояснити довге життя жінок після менопаузи, однак нові результати вказують, що це принаймні не єдине пояснення менопаузи.

• Із життям після менопаузи також пов'язаний природний добір на користь підвищеною фізичної активності у людей, якої не відмічають в інших представників приматів.