Менопауза у китів виявилася наслідком подовження життя — подібно до людей

Біологи дослідили тривалість життя та настання менопаузи у більш ніж 30 видів зубатих китів і уточнили деталі виникнення менопаузи, тобто припинення фертильності самок задовго до кінця життя. Як свідчать результати, менопауза розвинулася не як скорочення репродуктивного віку самок, а як додаткові не фертильні роки після нього. Виникнення явища у кількох видів китів незалежно вказує на її еволюційну користь, зокрема підкріплюючи гіпотезу бабусь, згідно з якою менопауза сприяє виживанню їхніх онуків. Вчені міркують, що ці ж висновки щодо менопаузи можуть бути властиві й людям. Результати дослідження опубліковані у журналі Nature.

Косатка з дитинчам. Chase Dekker / Shutterstock

Косатка з дитинчам. Chase Dekker / Shutterstock

Чим привернула увагу вчених менопауза китів?

Менопауза, себто припинення з віком можливості народжувати потомство у самок, не є частим явищем серед тварин. Однак вона незалежно виникала у процесі еволюції у багатьох видів ссавців, і щонайменше п'ять разів у самих лише зубатих китів, до яких належать косатки (Orcinus orca), білухи (Delphinapterus leucas) та нарвали (Monodon monoceros). Неодноразове виникнення менопаузи свідчить, що вона надає еволюційні переваги, але поки що вчені не знають, які саме.

Так само незрозуміло, у який спосіб виникла менопауза. Одна з гіпотез вказує, що вона виникла як наслідок вкорочення репродуктивного віку самок. Тобто у минулому вони розмножувалися протягом усього життя, але в якийсь момент дійшли до того, що можливість народжувати стала згасати задовго до кінця життя. Інша ж гіпотеза стверджувала, що менопауза є наслідком додаткових років. Тобто в якийсь момент тварини почали жити більше років, але репродуктивний період лишався такий самий, яким раніше була тривалість життя. Щоб внести більше ясності у розуміння явища, вчені порівняли тривалості життя та настання менопаузи у самок 32 видів зубатих китів.

Як відрізнялися життя й фертильність китів?

Згідно з результатами порівняння, самки китів, у яких є менопауза, живуть суттєво довше, іноді на 40 років, за самок видів, яким менопауза не властива. Ба більше, самки таких видів суттєво переживають своїх самців. Наприклад, у косатки жіночі особини можуть жити і 90 років, 50 з яких після менопаузи, тоді як чоловічі особини ледь доживають до 60 років. Водночас самки видів з менопаузою та без неї припиняли розмножуватися приблизно в однаковому віці, просто одні через те, що помирали.

Таким чином, підтверджується гіпотеза, що менопауза виникла як наслідок подовження життя, а не просто вкорочення репродуктивного віку.

Як це знання доповнює розуміння причин менопаузи?

У всіх китів, у яких є менопауза, вчені відмітили спільну рису у соціальній структурі, яка й може обумовлювати закріплення довшого, але безплідного життя. Всі п'ять видів живуть матріархальними групами з самок, їхніх дітей та дітей їхніх доньок. Вчені вважають, що за таких умов самки після менопаузи мають більше можливостей посприяти виживанню своїх дітей та внуків, передаючи через них свої гени крізь покоління.

У багатьох видів тварин шанси на виживання знижуються, коли помирає їхня матір. Але якщо вона житиме довше, то зможе попіклуватися не лише про своїх дітей протягом довшого часу, а й допомогти завдяки своєму досвіду виростити внуків. Це пояснення відоме як гіпотеза бабусь. З іншого боку, неможливість розмножуватися до кінця життя знижує конкуренцію матерів зі своїми доньками за ресурси, оскільки їм не потрібно буде споживати так багато енергії, як коли вони виношували й вигодовували потомство.

Подібну закономірність у тривалості життя й настанні менопаузи помічали й у приматів. Так, люди й наші найближчі родичі людиноподібні мавпи можуть закінчувати розмноження приблизно в однаковому віці, однак жінки після цього ще можуть жити майже таку ж кількість років, тобто до половини тривалості життя провести в менопаузі. Тож імовірно, що й причини менопаузи у людей будуть подібні, як і в китів. Однак детальніше на це дозволять відповісти лише додаткові дослідження.

• Поміж ссавців менопауза вважається рідкістю, та недавні дослідження змушують переглянути цю думку. При детальному вивченні вчені знайшли доводи на користь того, що менопауза притаманна більшості видів ссавців — як близьким до людей приматам, так і віддаленим гризунам.