Математичну премію Абеля цьогоріч присудили за вивчення теорії ймовірності

Премію Абеля, яка є найпрестижнішою у математиці, у 2024 році присудили французькому науковцю Мішелю Талагранду (Michel Talagrand) за внесок у теорію ймовірності та функціональний аналіз із видатними застосуваннями у математичній фізиці та статистиці. Крім визнання, вчений отримає винагороду у 700 тисяч американських доларів. Про рішення повідомила Норвезька академія наук і літератури в Осло 20 березня.

Мішель Талагранд. Peter Bagde / Typos1 / Abel Prize 2024

Мішель Талагранд. Peter Bagde / Typos1 / Abel Prize 2024

За яку роботу нагородили науковця?

Праці 72-річного вченого дозволили внести точність у розрахунки з великою кількістю змінних, як-от щодо природних процесів чи оптимізації маршрутів. Набір його формул показав, що при таких складних розрахунках можна зменшити невизначеність, оскільки багато факторів виключають одне одного, роблячи результат менш мінливим.

Крім цього, Мішель знайшов рішення для проблеми теоретичного фізика Джорджо Паризі (Giorgio Parisi), чим допоміг йому здобути Нобелівську премію 2001 року. Водночас він заохочує й інших математиків розв'язувати наукові проблеми, виставляючи список на своєму сайті та пропонуючи за них винагороду.

• Минулого року премію Абеля присудили Льюїсу Кафарелі за вивчення нелінійних диференціальних рівнянь, які допомагають у розумінні численних фізичних явищ: від руху рідин до квантової механіки.