Кома комети Чурюмова — Герасименко засяяла

ESA / Rosetta / NAVCAM

Астрономи вперше зафіксували сяяння в комі комети Чурюмова — Герасименко, подібне до полярних сяйв. Це явище в дальньому ультрафіолетовому діапазоні зареєстрували інструменти космічного зонду “Розетта”. Воно виникло внаслідок взаємодії електронів сонячного вітру та кометного газу, повідомляють вчені в статті, опублікованій в журналі Nature Astronomy.

Комета світиться?

Група астрономів на чолі з Мариною Галанд (Marina Galand) зареєструвала сяйво навколо ядра комети Чурюмова - Герасименко, у її комі. Природа цього світіння виявилась аналогічною до полярних сяйв на Землі, тобто була викликана збудженими атомами, які випромінювали кванти світла.

Зафіксоване “Розеттою” ультрафіолетове випромінювання комети Чурюмова — Герасименко вчені спочатку прийняли за її денне світіння (dayglow). Тобто взаємодію фотонів сонячного світла з комою - хмарою пилу й газу, що оточує ядро комети. Але потім виявилось, що бортовий спектрограф Alice FUV зафіксував взаємодію не фотонів, а електронів сонячного вітру і сяяння було викликане саме іонізацією молекул газів в комі комети, а не їх підсвічуванням.

Звідки в комети полярне сяйво?

На Землі полярні сяйва утворюються, коли заряджені частинки від Сонця слідують за лініями магнітного поля нашої планети до північних та південних полюсів. Там сонячні частинки іонізують молекули в атмосфері, створюючи мерехтливі світіння окремих ділянок неба. На Землі такі сяйва спостерігаються на відстані 20—35° від магнітних полюсів Землі одночасно на всіх довготах, але з різною інтенсивністю. Полярні сяйва спостерігаються і на Марсі, і на Венері, і на Сатурні та Урані. Вони навіть підігрівають стратосферу Юпітера.

Проте виявлення полярних сяйв на кометі Чурюмова-Герасименко, де відсутнє магнітне поле - досить дивне явище. Тому це не зовсім полярне сяйво. Однак достеменно відомо, що світіння все ж було викликане збудженими сонячним вітром атомами. Спостерігали таке сяйво коли комета проходила на відстані двох астрономічних одиниць від Сонця.

Як вчені побачили сяйво?

Підтвердити подібність зафіксованого сяйва комети до полярного допоміг комплекс інструментів на борту “Розетти”. Спектрограф Alice FUV побачив сяяння в ультрафіолетовому діапазоні, датчик іонів та електронів IES зафіксував ті самі електрони, які викликали це нове для комети явище. Всі виміри астрономи перенесли на фізичну модель. Вони вважають, що довготривалі спостереження за такими явищами можна використати для зондування середовища навколо ядер комет.