Джмелі виявилися здатними спати під водою щонайменше тиждень

Випадкова лабораторна недбалість при утриманні піддослідних комах дозволила виявити у джмелів нову здатність: витримувати у стані гібернації затоплення протягом щонайменше тижня. Поки що результати стосуються лише королев східних джмелів. Однак вони дають надію, що ці важливі комахи-запилювачі витриваліші, ніж вважалося, та можуть пережити стрімке скорочення комах в усьому світі. Дослідження опубліковане у журналі Biology Letters.

Bombus impatiens. Judy Gallagher / Wikimedia Commons

Bombus impatiens. Judy Gallagher / Wikimedia Commons

Яка випадковість вказала на нову здатність джмелів?

У попередньому дослідженні вчені утримували королев східних бджіл (Bombus impatiens) у контейнерах для гібернації. Щоб забезпечити їм природне зимування, у них був ґрунт для заривання в нього, а саму місткість помістили у холодильник. Однак вчені не врахували, що в контейнерах накопичиться волога, і лише через тиждень помітили, що вона цілком затопила джмелів. Науковці занепокоїлися, що їхні піддослідні загинули, та неочікувано, вони прокинулися, коли воду з контейнерів злили.

Далі вчені вже стали навмисне затоплювати 21 королеву джмелів, щоб з'ясувати, чи справді вони виживають під водою. І через сім днів підводного сну 17 комах, або 81 відсоток з усіх, успішно прокинулися. Це не суттєво менша частка, ніж при прокиданні від звичайної гібернації. Вчені припускають, що витримувати затоплення комахам дозволяє значно знижений метаболізм під час сплячки, завдяки чому їм вистачає й того кисню, що вже є в них в організмі. Імовірно, це пристосування розвинулося через спосіб життя джмелів, які зариваються у підземні нори, піддаючись впливу стихій.

• На витривалість джмелів вказало й інше нещодавнє дослідження — комахи не стали гірше навчатися та літати від впливу на них суміші пестицидів.