Дрон-причепа, Starliner і ультрахолодні атоми на МКС та перший у новому циклі Сонця сонцетрус

Чи знають коти імена один одного та як дельфіни можуть впізнати один одного на смак. Чому боротьба з тарганами і еволюція позбавила їх шлюбних ігор та як раки приваблюють устриць поселитися поруч. Про все це, а також про перше стикування Starliner з МКС та космічні бульбашки — у нашому дайджесті новин тижня!

🦐 Устриці відгукнулися на клацання раків-лускунчиків

Раки-лускунчики виправдали свою назву і привабили устриць клацанням своїх клешень. Так, щоб з'ясувати це, вчені вмикали личинкам устриць в акваріумі записи із рачиним галасом. Личинки спрямували у бік динаміків та поселилися поруч. Так стало відомо, що личинки устриць вміють плисти на звук і без вух, а ця інформація може допомогти вченим привабити устриць до заселення рифів і їхнього відновлення. Раки-лускунчики, до речі, звучать як шкварчання бекону на пательні.

🚀 CST-100 Starliner зістикувався з МКС

«Боїнг» з другої спроби вивіз свій космічний корабель на МКС. CST-100 Starliner вже зістикувався з модулем «Гармоні», хоча і пережив передчасне вимкнення двох двигунів у польоті.

Маневр корабля при підході до МКС. Boeing / Twitter

🐈 Котів спантеличили переплутані імена родичів у сім'ї

Мурчик! Не плутати з Мурзиком. Японські вчені перемістилися з лабораторій до будинків, де власники щасливі мати кількох котиків, та перевірили, чи знайомі у них коти з іменами один одного. Дослідники кликали тварин за кличкою та провокували появу іншого котика, спостерігаючи за реакцією власника клички. І котів дійсно збивало з пантелику таке дійство: вони пильно вдивлялися в екран з фото, якщо зображена морда не збігалася з названим іменем. Причому так само у деяких випадках відбувалося і з іменами членів сімей. Тож, можливо, ваші коти знають про вас більше, ніж здається.

🌊 Дрон-причепа занурився у воду і прилипнув до іншого робота

Дрони так подобаються інженерам, що вони все частіше передають їм все більше завдань. І цього разу опріч того, що квадрокоптер навчили згинати гвинти у лопаті для плавання під водою, його ще і наділили липкою наліпкою, яка допоможе дрону чіплятися до поверхонь чи паразитувати на інших роботах. Дрон-причепа вже успішно політав, попірнав та навіть пристав до більшого робота під водою, щоб не витрачати енергію на плавання.

Lei Li et al. / Science Robotics, 2022

🪳 Солодка отрута зробила солодкі подарунки самців тарганів гіркими для самок

Боротьба із тарганами зруйнувала їм шлюбні ігри. Через підсоложену отруту у них поширилася мутація, яка змушує їх відчувати відразу до солодощів. І здавалося б, що такого, перейдуть на солоне. Однак самцям тарганів це явно не підходить: вони звикли ставити своїх самок у зручне для спаровування положення саме завдяки цукру, що вони носять у своїх залозах на черевцях. Принесені їм еволюцією репродуктивні невдачі підтвердили вчені, провівши досліди з мутантними і звичайними прусаками.

🛰️ Вивезені у космос ультрахолодні атоми зібралися у бульбашку

Подолати гравітацію заради бульбашок. Фізики вже настільки далеко зайшли у своїх експериментах, що вивезли деякі у космос, а саме – на Міжнародну космічну станцію. Там NASA облаштувало Лабораторію холодних атомів. І нещодавно вченим вперше вдалося утворити з них бульбашки! Ультрахолодним атомам рубідію-87 в умовах мікрогравітації на МКС вдалося зібратися у форму еліпса і порадувати вчених на Землі. Досі їх руйнувала гравітація. Далі такі бульбашки планують «надути» з конденсату Бозе – Айнштайна.

Теж набридла гравітація? Ви знаєте, що робити. TumblrGallery

🐬 Дельфіни впізнали знайомих за смаком сечі

І знову про те, як розпізнають один одного у тваринному світі. Цього разу, правда, досліди вчені проводили інакше — підливали дельфінам сечу інших дельфінів. З'ясувалося, що ці тварини можуть впізнавати один одного не лише за голосом, а і за смаком сечі. Так, могли б і за запахом, але нюхових цибулин вони не мають. Причому на сечу невідомих їм дельфінів тварини не відповідали, а от на знайому реагували доволі активно.

🌞 Перший у новому сонячному циклі сонцетрус

Наприкінці 2019 року на нашому Сонці почався 25 цикл його активності — 11 років посилення активності сонячних плям та спалахів. І окрім них на світилі також можна зафіксувати і так звані сонцетруси — геліосейсмічні хвилі, які поширюються приблизно так само, як і хвилі під час струсів земної кори. І нещодавно стався перший такий у новому сонячному циклі. Його зафіксували за допомогою апарату Solar Dynamics Observatory.

Доплерограма сонцетрусу, який стався 13 травня. NASA / SDO

🐹 Генна модифікація змінила поведінку хом'яків

Генетики вирішили «вимкнути» хом'якам роботу пов'язаного з налагодженням соціальних зв'язків рецептора, а натомість тільки додали їм агресивності та соціальних взаємодій. На це вказали мічені території та атаки генномодифікованих хом'яків на менших особин поруч.

Зверху  —  самець мітить стінку клітки. Знизу  —  більша самка атакує меншу. (І скажіть, що ви також бачите у цьому колажі мем, будь ласка). Jack H. Taylor et al. / Proceedings of the National Academy of Sciences, 2022

Зверху — самець мітить стінку клітки. Знизу — більша самка атакує меншу. (І скажіть, що ви також бачите у цьому колажі мем, будь ласка). Jack H. Taylor et al. / Proceedings of the National Academy of Sciences, 2022

🔭 «Габбл» уточнив сталу Габбла

Аналіз 30 років спостережень космічного телескопа за цефеїдами, які допомагають астрономам оцінювати точну відстань до галактик, і так розраховувати темпи розширення Всесвіту, оцінив сталу Габбла як 73,04 ± 1,04 кілометра в секунду на мегапарсек. Це все ще відрізняється від даних, які отримують за аналізом реліктового випромінювання, однак автори дослідження зазначають, що не знайшли причин такому розходженню у своїх розрахунках.

У цій колекції з 36 зображень галактик, які отримав «Габбл», і якими користуються астрономи для уточнення швидкості розширення Всесвіту. NASA, ESA, Adam G. Riess (STScI, JHU)