Більшість видів океанічних акул та скатів опинилися під загрозою вимирання

Чисельність океанічних акул та скатів скоротилася на 71 відсоток з 1970 року. Внаслідок цього близько трьох чвертей видів цих тварин опинилися на межі вимирання, наголошують дослідники у статті в журналі Nature.

Gerald Schömbs / Unsplash

Куди діваються акули?

Акули та їхні родичі скати зазвичай не є тими тваринами, до яких люди проявляють особливу симпатію, однак ці тварини є важливими елементами морських екосистем. Протягом багатьох століть ми полюємо на них заради м’яса, а також плавників та зябер, які часто використовуються у китайській традиційній кулінарії та медицині. Надмірний вилов риби є головною причиною зниження морського біорізноманіття, але важко виміряти ризики вимирання окремих видів, особливо великих хижаків відкритого моря. Деякі попередні дослідження вказували на локальні зниження кількості певних видів акул, але вони не давали побачити загальну картину. Зараз науковці з дванадцяти країн провели перше дослідження, що оцінює глобально стан акул та скатів.

Як вчені це зробили?

Дослідники проаналізували інформацію про 31 вид акул та скатів, що живуть у відкритому океані, а не прибережних ділянках. Для цього вони зібрали дані з Червоного списку Міжнародного союзу охорони природи (IUCN Red List) та Індексу живої планети (Living Planet Index). Поєднавши цю інформацію з даними про рибну промисловість та результати досліджень на цю тему, науковці змогли вирахувати як популяції риб змінювалися із 1970 року.

Що з чисельністю тварин?

За останні 50 років кількість акул та скатів глобально скоротилася на критичний 71 відсоток, внаслідок 18-разового зростання тиску рибальства на морські екосистеми. Ще у 1980 році вимирання загрожувало близько 31 відсотку видів цих морських тварин. А тепер, пишуть вчені, на межі вимирання перебувають аж три чверті видів. Навіть довгокрилі акули (Carcharhinus longimanus), які колись були найпоширенішими акулами тропічних вод, зараз є край вразливими. І лише акула-молот (Sphyrna zygaena) останнім часом збільшила свою чисельність.

Та дослідники побоюються, що їхні результати теж недооцінюють ситуацію, оскільки чимало виловів риби ніде не документується. Допомогти врятувати акул та скатів можна тільки якщо вжити негайних суворих обмежень на вилов риби, чий стан загрозливий, наголошують автори.