Багатоніжка з рекордною кількістю ніг, «дотик» до Сонця і риба-робот проти живих риб

Цього тижня розповідаємо, як матері-орангутани використовують випрошування їжі своїх дітей для їхнього виховання, як роботизована риба налякала звичайних, щоб ті не полювали на пуголовків, а також як запах матері допоміг немовлятам синхронізувати свій мозок із незнайомками. Ці та інші десять новин тижня — у нашому дайджесті.

Астрономи вперше «приторкнулися» до Сонця. Зонд «Паркер» перетнув його корону тричі

Завдяки сонячному зонду на ім'я «Паркер», астрономам вперше в історії вдалося буквально торкнутися Сонця. Судячи з даних зонда, він пройшов через критичну зону Альвена — межу між короною Сонця та вільним потоком сонячного вітру. «Паркер» наблизився до світила на відстань у приблизно 13 мільйонів кілометрів та провів там близько п'яти годин.

Отримані телескопом WISPR зонду зображення при наближенні до світила. NASA Goddard / YouTube

Медичний канабіс допоміг дітям з епілепсією

Британські вчені дослідили дію цільнорослинних препаратів канабісу проти епілепсії у дітей та помітили, що препарати із канабідіолу з тетрагідроканабінолом (основною психоактивною речовиною канабісу) зменшили частоту нападів епілепсії та кількість призначених протиепілептичних препаратів.

У всіх десяти учасників дослідження хвороба важко піддавалася контролю традиційними ліками, однак лікування канабісом зменшило кількість необхідних дітям протиепілептичних препаратів із семи до одного, причому сімом пацієнтам вдалося взагалі від них відмовитися. Також у всіх відмітили зменшення частоти епілептичних нападів після переходу на ліки на основі канабісу — у середньому на 86 відсотків.

Робориба залякала інвазійних риб в акваріумі і ті відчепилися від пуголовків

Невелика прісноводна рибка на ім'я східна гамбузія потрапила у багато нових для свого виду середовищ завдяки любові снідати личинками комарів. Люди завезли її для боротьби з кровосисними, а вона натомість почала полювати на пуголовків жаб та личинок риб, і маючи доволі агресивний характер, навіть на дорослих невеликих риб.

Знищити усіх гамбузій у безпечний для інших тварин спосіб навряд чи вдасться, тому вчені вирішили налякати гамбузій новим хижаком — великоротим окунем. Щоправда, роботизованим. Робориба симулювала атаку на гамбузій щоразу, як ті намагалися пристати до нещасних пуголовків.

У підсумку гамбузії у компанії робота стали менш активними і фертильними, але більш стривоженими й голодними, на відміну від пуголовків, яким вдалося відстояти особисті кордони.

Giovanni Polverino

Футболка із запахом матері допомогла мозку немовлят і незнайомок синхронізуватися

Вчені зібрали запахи матерів 62 немовлят і дали дітям поспілкуватися як з ними, так і з незнайомими жінками, перебуваючи у шоломах для електроенцефалографії. Так разом із тим, як немовлятам було комфортніше за можливості зустрічатися із матерями поглядом, у них підвищувалася синхронізація мозкової активності. Однак, такого самого ефекту вдалося добитися і з незнайомками, за умови, що біля немовляти поруч була футболка із запахом матері.

Імовірно, це еволюція подарувала матерям можливість через хімічні сигнали впливати на мозок і поведінку своїх немовлят. Автори припускають, що запах матері діє заспокійливо на немовлят і так допомагає їм взаємодіяти із членами групи, розвиваючи соціальні навички.

Нейромережа відчула нестачу звуку на беззвучному відео і сама додала шум літака

У вас бувало так, що при погляді на картинку ви могли відчути звук? У нової нейромережі Soundify бувало. Їй запропонували передивитися кілька німих відео з велосипедом, літаком чи потягом метро, а вона обрала для них слушний звук зі своєї бібліотеки.

Для цього Soundify розбиває відео на кадри, виявляє на них імовірні джерела шуму, а затим підлаштовує обраний звук так, щоб він реалістично звучав у кадрі.

За Soundify у людей відповідає мозок. Почули ж?

Органоїд шлунка виростили із залозами, м'язами та нейронами

Під час ембріонального розвитку шлунок починає формуватися окремо із клітин трьох зародкових листків, об'єднуючись згодом у функціональну структуру. Але досі мініатюризовані версії шлунків, органоїди, створювалися лише із епітеліальних клітин, через що обмежено відтворювали будову реального органа.

Втім, з додаванням клітин з двох інших зародкових листків, органоїд з епітеліального набуває функціональних епітеліальної, м'язової та нервової тканин. Створені таким чином органоїди за будовою нагадували справжній шлунок людини на 38 тижні внутрішньоутробного розвитку, а новий метод може допомогти вирощувати й інші органоїди.

Вражені легені свиней наситили киснем через клізму з мікробульбашками

Слизова оболонка кишківника ссавців збагачена щільною мережею кровоносних судин, а тому гіпотетично через неї можна здійснювати ефективний газообмін. У новій роботі дослідники зосередилися на кисневих мікробульбашках, які вводили дванадцятьом свиням із враженими димом легенями. Їх вводили їм в анус протягом 2,5 годин, але вже за годину «кишкової вентиляції» насиченість крові киснем у тварин зросла в середньому на 14,2 відсотка.

Наприкінці процедури сатурація досягла 81 відсотка, а мікробульбашки успішно забирали із крові вуглекислий газ, забезпечуючи газообмін.

Тригліцериди шкіри людини відлякали постільних клопів

Окрім риб, які навіть роботизованими здатні відлякати непроханих в екосистемі гостей, подібним можуть займатися і люди, а зокрема наші частинки шкіри. Вчені дослідили чотири популяції постільних клопів та дійшли висновку, що паразитам не подобаються тригліцериди з нашої шкіри. Відчуваючи їх вони не виходять з укриттів та не затримуються на нашому тілі.

Названа на честь Персефони багатоніжка побила рекорд за кількістю ніг

У Західній Австралії біологи відшукали новий вид двопароногої багатоніжки, серед яких можуть зустрічатися приклади з більш як тисячею ніг. Її назвали на честь богині царства мертвих Персефони, а обійшла тварина 600-ногого Illacme plenipes, який живе в землі на глибині 11 метрів. Саму ж Eumillipes persephone з її 1 306 ногами знайшли на глибині 60 метрів. Вважається, що така кількість ніжок потрібна їй, щоб пересуватися так глибоко під землею.

Вона однаково на глибині 60 метрів. Їй на вас також однаково. E. persephone. Marek et al. / Wikimedia Commons

Матері орангутанів припинили піддаватися на випрошування їжі з дорослішанням своїх дітей

Вчені впіймали 21 незрілого орангутана за майже півтори тисячами випадків випрошування їжі у матерів та за реакцією на це останніх з'ясували, яку роль випрошування грає у навчанні. У процесі дорослішання своїх дітей вони демонструють щодо них меншу толерантність до випрошувань, окрім випадків, коли воно стосується виконання складних завдань.

Пік толерантності припадав на п'ятий рік життя молодого орангутана, який збігається із піком частоти випрошувань — у раціоні з'являються нові продукти окрім молока. Але затим матері спонукали дітей шукати собі харчування самостійно, що давало їм самим більше свободи та сил.