Астероїд Дідим розкидав навколо своє сміття через швидке обертання

Команда астрономів з'ясувала, що швидкість обертання астероїда Дідим змушує його втрачати матеріал. Найбільш сильно ефекти обертання проявляються на екваторі 700-метрового астероїда, звідки, на думку дослідників, з Дідима злітає пил та невеликі камінці. Більшість з них падає назад, але частина опиняється на сусідньому астероїді Діморфі або обертається навколо. Препринт дослідження опублікований на arXiv.

Знизу зліва зображено Дідим, якого сфотографував зонд DART за 2,5 хвилини до зіткнення з астероїдом Діморф. NASA

Що це за астероїд?

(65803) Дідим — це навколоземний астероїд з подвійної системи, що обертається навколо Сонця на відстані 1-2,2 астрономічної одиниці. Мінімальна відстань від астероїда до нас складає всього шість мільйонів кілометрів. Минулого року Дідим став ціллю місії DART (Double Asteroid Redirection Test) програми із захисту Землі від астероїдної небезпеки. В ході неї зонд протаранив сусіднього Діморфа, що позбавило його близько мільйона кілограмів маси та змусило швидше обертатися навколо Дідима.

У своїй роботі команда астрономів з Іспанії та Аргентини проаналізувала спостереження за Дідимом, отримані під час тарана Діморфа, а також дані наземних обсерваторій, аби уточнити параметри астероїда. Спираючись на них, вчені побудували динамічну модель Дідима та з'ясували, що його обертання провокує відліт з поверхні пилу та навіть невеликих грудок каміння.

Радарні зображення системи, отримані наземною обсерваторією Аресібо.  Arecibo Observatory/NASA

Радарні зображення системи, отримані наземною обсерваторією Аресібо. Arecibo Observatory/NASA

Як смітить астероїд?

Діаметр Дідима оцінюють у 780 метрів, а насипну вагу — у 2 170 кілограмів на метр кубічний. Повний оберт Дідим здійснює за 2 години 16 хвилин, що є «межею стабільності», за якою гравітаційний вплив самого астероїда вже не компенсуватиме вплив відцентрових сил, даючи можливість частинкам з його поверхні покидати її. Моделювання свідчить, що через обертання Дідима, з його поверхні, особливо у регіоні екватора, можуть злітати частинки різних розмірів. 97 відсотків з них повернуться на астероїд назад протягом п'яти годин, однак частина може лишитися сміттям навколо системи та навіть потрапити на сусідній Діморф.

Пил навколо Дідима астрономи помітили і на знімках камери супутника LICIACube, що спостерігав за тараном DART, втім вчені зазначають, що даним місії DART ще потрібна додаткова оцінка. Дослідники сподіваються, що їхня модель допоможе краще зрозуміти еволюцію астероїдів, а також знадобиться для майбутніх місій до них.

Окрім як таранити астероїди, науковці відправляють до них космічні місії, щоб збирати зразки для вивчення на Землі. Наприклад, японська станція «Хаябуса-2» доставила на Землю ґрунт з астероїда Рюгу. А американський зонд OSIRIS-REx вже цього року має відправити зразки астероїда Бенну.