Знайдені «Джеймсом Веббом» давні галактики назвали незвично яскравими

Космічний телескоп «Джеймс Вебб» знайшов ще пару кандидатів у рекордно далекі галактики. Вони могли існувати ще коли Всесвіту було 450 і 350 мільйонів років, однак з огляду на спостереження, вони вже тоді встигли сформувати велику кількість зірок — достатньо, щоб астрономи назвали знайдені галактики «дивовижно» яскравими. Робота, де представлені знайдені GLASS-z10 і GLASS-z12, опублікована у журналі Astrophysical Journal Letters.

GLASS-z10 (1) і GLASS-z12 (2) на зображенні галактичного скупчення Abell 2744. NASA, ESA, CSA, Tommaso Treu / UCLA, Zolt G. Levay / STScI

Як і коли почали з'являтися перші галактики, лишається одним із найважливіших відкритих питань у сучасній астрономії. Завдяки «Габблу» астрономи вже наблизилися до позначки перші 400 мільйонів років після Великого вибуху. Однак можливості інфрачервоного телескопа «Джеймс Вебб» набагато більші — завдяки йому команда астрономів зі США, Британії, Швейцарії та інших країн знайшла двох кандидатів у галактики, які могли існувати вже за 450 і 350 мільйонів років після Великого вибуху.

Про галактики GLASS-z10 і GLASS-z12 вчені повідомляли ще влітку, опублікувавши препринт за даними з першого набору наукових даних, які отримав «Джеймс Вебб». Кандидати у галактики знаходяться на червоних зсувах z=10,4 та 12,4. І хоча це не найдавніші галактики, які чекають зараз підтвердження свого статусу сторонніми спостереженнями, астрофізиків вразила їхня яскравість. Зоряну масу кандидатів оцінили у мільярд мас Сонця, а їхні ефективні радіуси — як 2 300 світлових років для GLASS-z10 та 1 6300 GLASS-z12. Це означає, що попри те, що вони утворилися вже невдовзі після Великого вибуху, вони змогли утворити значну кількість зірок за близько 300-400 мільйонів років після Великого вибуху.

Поки підтвердженою найбільш далекою галактикою лишається знайдена «Габблом» GN-z11 на червоному зсуві в 11,09. Однак астрономи не втомлюються шукати нових кандидатів в об'єкти, що існували невдовзі після Великого вибуху.

Кандидати з раннього Всесвіту

🔴Наприклад, HD1 і HD2, які могли сформуватися всього через 330 мільйонів років після Великого вибуху і також встигли відзначитися значною зоряною масою

🥇 Чи от абсолютний рекордсмен з дальності серед кандидатів у подібні галактики, про які писала nauka.ua. Кандидата у галактику на червоному зсуві в 16, 7 (а це всього 250 мільйонів років після Великого вибуху) знайшов також «Джеймс Вебб»

🌌Також телескоп знайшов кандидата у найдавніше злиття галактик. Раніше на цьому місці «Габбл» бачив лише одну галактику

червоних зсувах
чим більша z, тим далі від нас знаходиться галактика, і тим у більш давній час ми її бачимо. Свою назву явище отримало через зміщення у червоний бік спектру випромінювання далеких об'єктів.