Забруднення повітря посприяло міжвидовому спаровуванню комах

Збільшення у повітрі концентрації забруднювача озону сприяє тому, що комахи частіше спаровуються із представниками чужих видів. Це наслідок того, що комахам важче виявляти за леткими речовинами феромонами протилежну стать свого виду. Здебільшого потомства такі пари не дають або ж воно стерильне і не здатне до відтворення, тому вчені занепокоєні, що це може ще сильніше погіршити ситуацію з масовим скороченням кількості комах в усьому світі. Дослідження опубліковане у журналі Nature Communications.

Дрозофіла чорночерева. Caramosca / Flickr

Дрозофіла чорночерева. Caramosca / Flickr

Як озон вплинув на здатність розпізнавати собі подібних?

Оскільки раніше з'ясувалося, що приземний озон, який утворюється від забруднення повітря іншими газами, заважає комахам розпізнавати феромонні сигнали від протилежної статі, цього разу вчені вирішили дослідити, як він впливає на взаємодію комах різних видів. Вони обрали представників чотирьох близьких видів роду плодових мушок Drosophila: D. melanogaster, D. simulans, D. mauritiana та D. sechellia. Самок і самців різних видів поміщали на дві години разом у камеру з підвищеним рівнем озону у концентрації, що відповідає умовам у спекотний день у місті, або у камеру з незміненим кімнатним повітрям.

Після камери з озоном вчені спостерігали, що 70 відсотків отриманого потомства мух було гібридним, тобто мало батьків різних видів. У контрольних умовах гібридними були лише 20 відсотків комах. Найбільше гібридів утворював вид D. simulans, представники якого цілком втрачали можливість розрізняти види при озоновому забрудненні, навіть візуально чи на слух. Це занепокоїло вчених, оскільки близько 90 відсотків всіх відомих комашиних феромонів мають хімічну будову, яку може зруйнувати озон.

• Попередні досліди також показували, що забруднення повітря озоном заважає бджолам розпізнавати запах квітів.
  • Однак озон здатним вплинути навіть на собак. Наприклад, в особливо забруднені озоном дні вони стають більш кусючими.