«Юнона» пролетіла над супутником Юпітера Ганімедом і записала його шум

NASA представили 50-секундний трек, який записав апарат «Юнона», наблизившись до супутника Юпітера Ганімеда. Це перше за двадцять років зближення із тілом, а на аудіо — дані одного з інструментів «Юнони» Waves, який він зібрав, перетинаючи магнітосферу супутника.

JPLraw / YouTube

Як зблизилися супутник і «Юнона»?

Система Юпітера стала однією з найбільш досліджуваних за останні два з половиною десятиліття. І головною по найбільшій і наймасивнішій планеті Сонячної системи стала «Юнона» — на орбіті газового гіганта вона знаходиться з липня 2016 року. І 7 червня цього року, на 34-му прольоті повз Юпітер, вона здійснила найближчий проліт над Ганімедом — його супутником, а за сумісництвом найбільшим супутником Сонячної системи взагалі (Ганімед більший за Меркурій). Тоді їй вдалося сфотографувати поверхню супутника з відстані близько тисячі кілометрів.

Світлина з навігаційної камери Stellar Reference Unit, яка впіймала темну сторону Ганімеда у світлі від Юпітера / NASA, JPL-Caltech, SwRI

Під час цього зближення «Юнона» була на відстані 1 038 кілометрів від поверхні Ганімеда, пролітаючи його зі швидкістю 67 тисяч кілометрів на годину. І змогла зібрати інформацію не лише за допомогою своїх камер JunoCam, що працює в оптичному діапазоні світла, і навігаційної Stellar Reference Unit, а і «послухати» супутника завдяки інструменту Waves.

Він замислювався як експеримент на «Юноні», який би допоміг розібратися із електромагнітним випромінюванням Юпітера, а також поширенням хвиль у плазмі. Waves має принести інформацію про взаємодію магнітосфери Юпітера з атмосферою планети, зокрема щодо полярних сяйв. Він чутливий до радіочастот у діапазоні від 50 герців до 40 мегагерців, і під час тісного наближення «Юнони» до системи гігантів, йому вдалося зафіксувати перехід апарата з однієї частини магнітосфери Ганімеда в іншу.

Що ми чуємо?

На представленому NASA відео можна почути перетворене на звуки, до яких чутливе людське вухо, зібране випромінювання у діапазоні від 10 до 50 кілогерців.

Якщо уважно прислухатися, то можна почути (і побачити на візуалізації) різкий перехід до вищих частот — це перехід «Юнони» до іншого регіону магнітосфери Ганімеда. Дані ще аналізуються, однак вчені вважають, що зафіксована зміна частоти може свідчити про те, що «Юнона» перейшла з нічного на денний бік супутника.

Як головна по найбільшій системі у нашій Сонячній, «Юнона» принесла нам безліч цікавого про Юпітер. Саме вона проспостерігала за перші 20 своїх орбіт особливі юпітеріанські полярні сяйва — світанкові бурі — від початку і до кінця. І вона створила зображення Ганімеда, у якого «Габбл», до речі, відшукав водяну пару в атмосфері.

Фото в анонсі: Ганімед на світлинах «Вояджер-1» і «Вояджер-2» / USGS Astrogeology Science Center / Wheaton / NASA / JPL-Caltech