Дослідники уточнили, як яйцеклітина захищається від проникнення в неї другого сперматозоїда

Дослідники уточнили механізм, завдяки якому яйцеклітини вберігаються від проникнення в них більш ніж одного сперматозоїда. З'ясувалося, що злиття з першим сперматозоїдом змінює молекулярну структуру оболонки яйцеклітини у такий спосіб, що її розщеплені молекули змикаються, подібно до замка блискавки. З'єднання ущільнює оболонку та робить її вже непроникною для інших сперматозоїдів. Це знання може допомогти вченим розробити нове лікування безпліддя, а також створити нові підходи до негормональної контрацепції. Дослідження опубліковане у журналі Cell.

Художня ілюстрація сперматозоїдів, що обплели яйцеклітину у намаганні проникнути в неї. renderburger

Що важливого зрозуміли з відкриття?

Нове дослідження уточнило роль мембранних білків ZP2, які були відомі здатністю розщеплюватися на фрагменти після проникнення у яйцеклітину сперматозоїда, але не було відомо, як вони ущільнюють оболонку клітини. Розібратися допомогло спостереження за яйцеклітинами до та після запліднення за допомогою рентгену та електронного мікроскопа. З'ясувалося, що субодиниці білка ZP2 переплітаються у сітчасту мережу, зближуючись у сім разів сильніше, ніж це дозволяла початкова структура. У результаті сперматозоїди вже не можуть пробратися через цей «щит».

Дослідники також знайшли свідчення, що у мишей мутації гена білка ZP2 можуть призводити до безпліддя. Це може відбуватися через те, що оболонка яйцеклітини пропускає понад один сперматозоїд, роблячи ембріон нежиттєздатним. Також через недостатнє формування захисної оболонки зигота втрачає захист на період, поки не імплантується в матку, що теж може погіршувати виживаність ембріонів. Водночас краще розуміння захисного механізму може допомогти створити негормональні контрацептиви, які перешкоджатимуть формуванню оболонки, міркують науковці.

• Зараз активно працюють і над створенням чоловічих контрацептивів. Зокрема науковці показали прототип негормональних пігулок, які зробили мишей безплідними усього на дві години.