Втрачений у минулому супутник нахилив Сатурн та оточив його кільцями

Американські планетологи завдяки даним «Кассіні» змоделювали еволюцію Сатурна та дійшли висновку, що незвичний нахил планеті забезпечив ще один супутник, який планета втратила приблизно 160 мільйонів років тому. Супутник підтримував Сатурн у резонансі з Нептуном, однак з часом дестабілізувався, мігрував та наблизився до Сатурна, де і був зруйнований внаслідок зіткнення. Це призвело до прецесії осі Сатурна, а заразом і до появи його відомих кілець, пишуть вчені у статті, опублікованій в Science.

Найбільший супутник Сатурна Титан та другий по величині супутник Рея накладаютьсяя один на одного на знімку, який зробила станція «Кассіні». NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

Куди нахилений Сатурн?

Нахил планети — це нахил між її екватором та орбітальною площиною. І нахил другої за розмірами планети Сонячної системи, Сатурна, складає 26,7 градуса, що надзвичайно займає вчених, адже цього забагато, щоб такий нахил міг з'явитися ще на етапі формуванням планети-гіганта. Планетологи зійшлися на думці, що такий незвичний нахил Сатурну забезпечує спін-орбітальний резонанс з сусіднім від нього Нептуном, тобто кут нахилу його осі обертання залежить від орбіти та її змін Нептуна. Втім, до цього Сатурн мало щось призвести, а тому вчені шукають яку-небудь динамічну подію.

І у своїй роботі, аналізуючи дані, які про Сатурн встигла надіслати станція «Кассіні», науковці з університетів США змогли уточнити момент інерції планети та пояснити і нахил, і кільця, і навіть положення найбільшого супутника Сатурна Титана ще одним супутником.

Хіба Сатурну мало супутників?

Розподіл маси всередині такої нещільної газоподібної планети як Сатурн, яка до того ж швидко обертається, значною мірою визначається співвідношенням між відцентровими та гравітаційними силами. І на своїх останніх 22 витках космічний апарат «Кассіні» пройшов між кільцями та атмосферою Сатурна, давши можливість виміряти гравітаційне поле планети та визначити її внутрішню будову. Цим і скористалися вчені у цій роботі, уточнивши момент інерції планети, тобто те, як маса розподіляється усередині планети.

Він не вписався в діапазон, що передбачають популярний сценарій міграції Титана чи особливостей планети ще на ранніх етапах її формування. Але при цьому отримані дані добре підходять моделі, в якій Сатурн міг у минулому бути ще одним супутником (на додаток до 83, про які ми знаємо).

Моделюючи еволюцію супутникової системи газового гіганта, дослідники доходять висновку, що Кризаліс — так назвали у своїй роботі гіпотетичний супутник вчені — буде подібним на третій по величині супутник Сатурна Япет: матиме діаметр у 1 470 кілометрів та масу в 1.8×10^21 кілограма. За розрахунками, супутник Сатурн міг втратити близько 160 мільйонів років тому через нестабільність орбіти Кризаліс, що і призвело до його нахилу.

Як супутник схилив планету-гіганта?

Гравітаційний вплив Кризаліс, на думку планетологів, підтримував нахил Сатурна у резонансі з Нептуном, однак втрата його змінила швидкість прецесії та нахилила. Таким чином спін-орбітальний резонанс з Нептуном був раніше, однак наразі Сатурн лише наближений до нього, а порушив його цей гіпотетичний супутник. Причому наявність в історії Сатурна Кризаліса пояснює ще кілька речей, які хвилюють дослідників Сатурна.

Так, наприклад, у ході моделювання Кризаліс, сходячи зі своєї орбіти, мав кілька зустрічей із Титаном і Япетом, що також могло змінити і їхні орбіти та пояснити ексцентриситет Титана, на пояснення якого також не існує теорії, з якою всі погоджуються. До того ж якщо Кризаліс спіткала участь зіткнення з Сатурном або яким-небудь супутником, то його уламки могли утворити знамениті кільця Сатурна, вік яких оцінюють приблизно у сотню мільйонів років.

Що ще відомо про Сатурн