Вікінгів запідозрили у постачанні кісток моржів з Гренландії та Канади до Києва

У Києві на місці, де в середньовіччі була набережна з ринком і виробничим районом, археолог НАН України Наталія Хамайко з норвезькими колегами відкопали дев'ять зразків кісток черепів моржів датованих XII століттям нашої ери. ДНК з кісток показує, що вони походять від генетичної групи моржів, які зустрічаються лише в західній частині Атлантичного океану, тобто вони пройшли торговий шлях в чотири тисячі кілометрів від Гренландії та Канади до берегів Дніпра. Дослідження опубліковане в журналі Proceedings of the Royal Society B.

Фрагменти черепів моржа, знайдені в Києві у порівнянні з сучасним черепом (а). b, вид уламку черепа спереду, частини, від якої відламували бивні. c, d, інші знайдені кістки

Раніше вчені вважали, що середньовічна торгівля слоновою кісткою моржів була регіональною, а отже, на територію сучасної України вони мали б поставлятися з російської Арктики. Але нові знахідки свідчать про те, що кістки київських моржів походять з Гренландії або островів канадської Арктики, а не з території сучасної півночі росії. Спочатку вони надходили до Західної Європи, а вже звідти вікінгами постачалися до України, а може й далі, до Візантії та Азії, про що йдеться і в історичних записах торгових мереж епохи вікінгів.

На деяких зі знайдених фрагментів кісток є сліди різьби, які, імовірно, були утворені в результаті витягування бивнів з черепа. Бивні транспортували прикріпленими до частини черепа тварини, а потім відламували, що підтверджують подібні попередні знахідки.