Викиди від приватних літаків зросли майже на 50 відсотків за чотири роки

Викиди приватної авіації зросли на 46 відсотків за період між 2019 та 2023 роками. Лише у 2023 році ці викиди досягли 15,6 мільйона тонн вуглекислого газу, а в середньому один приватний літак виробляв 3,6 тонни вуглекислого газу за політ. І хоча кількість викидів від приватних літаків складає до двох відсотків загальних викидів комерційної авіації, у найближчі роки прогнозують збільшення кількості приватних літаків та появу щонайменше 8500 нових. Це, своєю чергою, підвищить кількість викидів та загрози для клімату. Такі висновки опублікували у статті журналу Communications Earth & Environment.

Частота польотів під час світових подій у 2023 році: зустрічі Всесвітнього економічного форуму у Давосі (зліва згори), Супербоулу (справа згори), Конференції ООН зі зміни клімату (зліва внизу) та Каннського кінофестивалю (справа внизу). Gössling et al. / Communications Earth & Environment, 2024

Частота польотів під час світових подій у 2023 році: зустрічі Всесвітнього економічного форуму у Давосі (зліва згори), Супербоулу (справа згори), Конференції ООН зі зміни клімату (зліва внизу) та Каннського кінофестивалю (справа внизу). Gössling et al. / Communications Earth & Environment, 2024

Для чого використовували приватні літаки?

Науковці проаналізували дані про майже 19 мільйонів польотів 26 тисяч літаків, щоб не лише оцінити рівень викидів, але й визначити регіони та категорії людей, що користуються приватними літаками найчастіше. Як виявилося, 68,7 відсотка усіх приватних літаків зареєстровані у США, хоча у цій країні проживає лише чотири відсотки всього населення Землі.

Аналіз схем польоту вказав на те, що найчастіше приватні літаки використовували для польотів на відпочинок, зокрема до Мальдівів, Сейшельських островів й Ібіци. Також використання приватних літаків зростало під час міжнародних спортивних, культурних і політичних заходів, таких як кубки світу з футболу, кінофестивалі та зустрічі Всесвітнього економічного форуму.

Що важливо, майже половина приватних польотів припадала на короткі відстані до 500 кілометрів, які можна було б подолати більш екологічними видами транспорту. Ще 4,7 відсотка польотів припадали на відстані до 50 кілометрів, імовірно, для доставлення вантажів чи переведення літаків у інший аеропорт. Також частина рейсів приватних літаків може відбуватися взагалі без пасажирів чи вантажу, коли чартерні літаки перекидають у певний аеропорт на вимогу. Такі результати свідчать про необхідність врегулювання викидів від приватної авіації для досягнення глобальних цілей зі зменшення викидів вуглекислого газу.

Більше науки про авіацію

✈️ Як виявилося, шкода від літаків може бути не тільки через викиди палива, але й через залишення в атмосфері слідів вологи, які можуть сприяти нагріванню планети.

🩸 Проживання біля аеропортів, що обслуговують малу авіацію, збільшило кількість важкого металу свинцю у крові дітей, що може шкодити їхньому здоров’ю.

🫀 Донорське серце для трансплантації вперше доставили звичайним пасажирським літаком замість дорогого приватного, що може зробити пересадження органів доступнішим.