Вчені дослідили акустичний камуфляж нічних метеликів

Британські вчені дослідили особливості будови нічних метеликів, які допомагають комахам уникати виявлення ехолокацією кажанів. Так науковці з’ясували структуру розміщення лусочок на крилах молей, яка ефективно поглинає ультразвук, виданий кажаном. Дослідження оприлюднили у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

3D-зображення лусочок на крилах нічних метеликів. Simon Reichel, Thomas Neil, Zhiyuan Shen, Marc Holderied

Як сховатися від кажана?

Метелики та кажани перебувають у постійних еволюційних перегонах озброєнь. При цьому лускокрилі мусять розвивати пристосування, щоб уникнути зустрічі з кажанами, які ними харчуються. Деякі нічні метелики так розвинули чутливий до ультразвуку слух, щоб ховатися від хижаків. Інші ж, навпаки, самі стали виробляти ультразвукові клацання, щоб спантеличити кажанів. Але частина з них пішла іншим шляхом. Деякі комахи набули в процесі еволюції акустичного камуфляжу, який маскує їх від виявлення сонаром кажана. Науковці з Бристольського університету вирішили дослідити особливості такого маскування.

Як вивчали камуфляж?

Для досліджень вчені направляли звукові хвилі на крила нічних метеликів двох видів — китайського дубового шовкопряда (Antheraea pernyi) та Dactyloceras lucina. Тоді вони з’ясували, що звук, який відбився від комах був набагато тихішим, ніж спочатку.

Завдяки застосуванню методу акустичної топографії дослідники змогли з’ясувати, у чому причина тихішого відлуння.

Чим особливі метелики?

Крила досліджуваних комах, які мають товщину вдесятеро меншу за міліметр, виявилися покритими лусками, які розташовуються особливим повторюваним візерунком. Це допомагає їм поглинати звуки в широких межах коливань. Тому кажанам, які покладаються на ехолокацію при пошуку їжі, стає важче помітити здобич.

Науковці також порівняли досліджуваних нічних метеликів із денними. Але з’ясувалося, що звукопоглинальне покриття мають лише молі.

Це дослідження дає змогу не тільки краще зрозуміти пристосування та біологію метеликів загалом, а й пропонує нові способи виготовлення матеріалів. Приміром, звукопоглинальних панелей або навушників із шумопоглинанням.