Під час розкопок на південному сході Туреччини археологи натрапили на вирізьблене у камені об'ємне зображення чоловіка, що тримається за пеніс та оточений леопардами. Вік скульптури оцінили в 11 тисяч років. Його детальний опис опубліковано в журналі Antiquity.
Звідки взялася знахідка?
Дослідниця Ейлем Оздоган (Eylem Özdoğan) зі Стамбульського університету у свіжій статті описує результати розкопок, проведені на локації Сайбурч на південному сході Туреччини. Там розташовано неолітичне поселення, датоване IX тисячоліттям до нашої ери, яке почали вивчати лише у 2021 році.
Стародавнє оселище розділене на дві частини, в одній із яких розташовувалися житлові будинки, а в іншій — громадські будівлі. Одна з громадських споруд, яку знайшли безпосередньо під сучасним будинком (його планують невдовзі знести для ретельніших розкопок під ним), зберегла кам'яний горельєф, який може бути найстарішим прикладом зображення наративної сцени.
Громадська будівля з IX тисячоліття до нашої ери, яку відкопали під сучасним будинком. Eylem Özdoğan / Antiquity, 2022
Що за сцену увічнили в камені?
Будівля громадського користування мала діаметр 11 метрів та була висічена у вапняку. У ній знайшли вертикальну кам'яну панель розмірами 0,7-0,9 метра у висоту та 3,7 метра в ширину із вирізьбленими на ній п'ятьма фігурами, що, імовірно, зображують дві пов'язані сцени. Справа показано чоловіка, що дивиться на глядача і тримає у правій руці свій пеніс. Його коліна дещо зігнуті, наче він присідає. Час погано зберіг його голову, однак археологи розрізнили кругле обличчя, великі вуха, опуклі очі та товсті губи. На його шиї помітно намисто або хустка.
Чоловіка з обох боків оточили два леопарди, зображені збоку. Вони відкрили свої пащі, показуючи зуби, підняли хвости до тіла, і спрямувалися до чоловіка. В одного з них також помітний фалос. Що цікаво, лише фігура чоловіка виконана в стилі горельєфа, а тварини показані плоскими.
Зліва показана подібна сцена. Вона показує ще одного чоловіка (на це вказує схожий на фалос випин у ділянці живота) в злегка присілому положенні, що повернутий спиною до попередніх трьох фігур. Він підняв розкриту ліву долоню (на якій шість пальців), а в правій тримає змію або брязкало, нахиливши голову. Перед людиною зображений боком бик, однак його голова показана наче зверху, щоб продемонструвати спрямовані на чоловіка роги.
Науковці вважають, що цей витвір мистецтва символізує складні взаємовідносини між людьми та природою того часу, зокрема з тваринами, із якими вони контактували у перехідний період до осілого способу життя.
Археологи не рідко знаходять фалоси в каменях. Одні з останніх стосуються давньоримського періоду: півметровий знайдений в Іспанії є, можливо, найбільшим з того періоду, а відкопаний в Англії супроводжується ще й надписом про те, що Секундінус — засранець.