У метеориті відшукали два раніше невідомих мінерали

У зразку знайденого в Сомалі 15-тонного метеорита команда вчених відшукала два невідомих мінерали. На нашу планету «Ель Алі» заніс елаліт та елкінстантоніт, які досі у природі не зустрічалися. Вони допоможуть краще зрозуміти геологічну історію метеорита, пише про знахідку Альбертський університет, вчені з якого брали участь в дослідженні.

Зразок метеорита, який досліджували вчені. University of Alberta

Що це за метеорит?

Приблизно за 15 кілометрів від сомалійського міста Ель-Алі, де місцеві випасають верблюдів, поверх ґрунту у вапняковій долині посеред чагарнику, знаходився камінь, який пастухи використовували для точіння ножів, адже він здавався залізним. Валун був відомий під назвою «нічне падіння» (Nightfall), що 5-7 поколінь згадувалася у місцевому фольклорі. У 2019 році камінь визнали метеоритом, дали йому назву за місцем знахідки «Ель Алі» (El Ali), а також внесли його у дев'ятку найбільших метеоритів, коли-небудь знайдених на Землі — його вага складає 15,2 тонни.

Він має червоно-коричневу зовнішню поверхню з численними западинами, а його розміри оцінили приблизно 205 × 128 × 100 сантиметрів. Деякі зразки з нього потрапили і до науково-дослідних інститутів, які дозволили віднести «Ель Алі» до одного з 79 відомих наразі залізних метеоритів групи IAB, які подібні до примітивних ахондритів та складаються з метеоритного заліза (камаситу і теніту), а також силікатних включень.

Втім, у фрагменті, що потрапив у руки дослідникам з Альбертського університету, що в Канаді, з колегами з Каліфорнійського університету та Каліфорнійського технологічного інституту, вдалося знайти дещо більш незвичне.

Що знайшлося в метеориті?

У невеликому фрагменті «Ель-Алі» вагою в 70 грамів вчені відшукали два цілковито нових мінерали — елаліт та елкінстантоніт, які раніше в природі не зустрічалися. Елаліт (elaliite) отримав своє ім'я за назвою метеорита, а елкінстантоніт (elkinstantonite) — на честь Лінди Елкінс-Тантон (Lindy Elkins-Tanton), головної дослідниці запланованої NASA місії «Психея» з вивчення металевого астероїда 16 Психея. У 1980-х роках елкінстантоніт вдавалося синтезувати матеріалознавцям в лабораторіях, однак не ідентифікувати у природі.

Обидва мінерали складаються із заліза, полонію та кисню. Науковці зазначають, що елаліт та елкінстантоніт можуть вказати на нові геологічні та хімічні процеси в астероїдах, а також посприяти галузі матеріалознавства. Можливо, в метеориті вдалося б знайти й інші невідомі раніше сполуки, якби вченим було доступно більше зразків, пише на своєму сайті університет.

Що приносять метеорити?