Фленсбурзький метеорит містить найстаріші в Сонячній системі карбонати

Дослідники проаналізували уламок метеорита, що був знайдений у Фленсбурзі в 2019 році, про що вони пишуть у журналі Geochimica et Cosmochimica Acta. Виявилося, що він містить найстаріші у Сонячній системі карбонати, вік яких становить близько 4,564 мільярдів років.

Що відомо про метеорит?

12 вересня 2019 року сотні очевидців з Нідерландів та Бельгії, а також кілька спостерігачів у Північній Німеччині, Данії та Великобританії помітили в небі вогняну кулю. Незабаром після цього в соціальних мережах з'явилися кілька випадкових відеозаписів цієї події. Через день після появи боліда мешканець Німеччини знайшов невеликий метеорит на газоні в своєму садку. Він звернувся до Міжнародної метеорної організації, у якій підтвердили, що камінь дійсно є уламком метеорита. На те, що він свіжий, вказували присутні у ньому радіонукліди з коротким періодом напіврозпаду, що утворилися під впливом космічних променів. Вага уламка складає 24,5 грами, він вкритий чорною кіркою.

Метеорит під мікроскопом. A. Bischoff / M. Patzek, University of Münster

Як його досліджували?

Вчені зробили кілька тонких та товстих зрізів метеорита і аналізували їх за допомогою різних аналітичних методів. Вони мали на меті класифікувати його та визначити його склад. Виявилося, що уламок складається з реліктових хондр та скупчень сульфідних і магнетитових зерен, розміщених у дрібнозернистій матриці. Метеорит віднесли до рідкісного типу CI-хондритів. Тепер міжнародна команда дослідників опублікувала результати його аналізу.

Вчені проаналізували вік карбонатів метеорита за допомогою ізотопного аналізу елементів манган-53 та хром-53. Виявилося, що карбонати уламку сформувалися не пізніше 4,564 мільярдів років тому. Це відповідає 2,6 або 3,4 мільйонам років після того, як утворилися кальцієво-алюмінієві включення CAI — перші тверді речовини Сонячної системи. Таким чином, у Фленсбурзькому метеориті містяться найстаріші карбонати, що були знайдені у хондритах. Цей результат вказує на те, що водна активність сталася дуже рано, на перших етапах життя Сонячної системи, і що первинне батьківське тіло, від якого відколовся метеорит, було дуже малим та містило багато води. Воно може бути подібним до планетезималей, які доставляли воду на Землю.