Марсіанська станція InSight припинила виходити на зв'язок

NASA повідомила, що втратила зв'язок із марсіанською станцією InSight. Причиною втрати зв'язку може бути те, що вже кілька місяців станція недоотримує живлення від своїх сонячних панелей, яких дедалі більше присипає марсіанським пилом. Якщо зв'язок не вдасться відновити, це означає кінець роботи InSight на Марсі, пише на своєму сайті NASA.

Одне з останніх фото, яке встигла надіслати станція. InSight / Twitter

Що це за станція?

Станція InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) висадилась на Марсі у рівнині Елізій у 2018 році. Це перша для Марса і перша позаземна справжня геофізична станція, яка вивчає сучасну тектонічну активність Червоної планети, а також її внутрішню будову — від ядра до підповерхневих шарів.

З нею на Марс прибуло три геофізичні прилади: сейсмометр SEIS, зонд для дослідження теплового потоку з надр планети HP³, а також інструмент RISE, що допомагає відстежувати обертання Марса навколо Сонця. Однак наразі термін її роботи на планеті добігає кінця.

Чому вона припиняє роботу?

Зараз станція виробляє менше однієї десятої потужності, яку мала при посадці на Марс у 2018 році, через запиленість своїх сонячних панелей. Протягом місії наукова команда InSight намагалася врятувати її від цього, зокрема намагаючись струсити пил з поверхні за допомогою піску: більші піщинки мали очистити сонячні панелі.

Однак вже у червні цього року станції довелось відмовитися від захисту від збоїв, щоб зекономити енергію заради роботи сейсмографа. І хоча марсіанська зима виявилася м'якшою, ніж очікувалося, відведений InSight час збігає. Її місію продовжили до січня 2023 року, однак станція вже припинила виходити на зв'язок з Землею, що може означати завершення її місії на планеті.

Що InSight встигла на Марсі?

💥Завдяки сейсмографу SEIS InSight зафіксувала падіння на Марс метеорита, що спровокувало одне з найпотужніших марсотрусів