Ранню хворобу Паркінсона запропонували визначати по мазках із носа

Європейські вчені продемонстрували можливість раннього виявлення хвороби Паркінсона у людей із порушеннями сну за допомогою мазків із носа. Така процедура допомагає виявити у пацієнтів наявність патологічного білка, який є причиною виникнення симптомів хвороби Паркінсона, ще до явних проявів недуги. Дослідження опубліковане у журналі Brain.

Mufid Majnun / Unsplash

На чому ґрунтується дослідження?

Хвороба Паркінсона — це нейродегенеративне хронічне захворювання, яке проявляється порушеннями рухової активності, як-от тремором кінцівок. Здебільшого симптоми хвороби Паркінсона виникають у літньому віці, але механізми, які викликають їх, помітні в організмі задовго до цього. Причиною недуги є масова загибель нейронів у мозку, які виробляють нейротрансмітер дофамін. Це відбувається через поступове накопичення усередині них дефектного, неправильно згорнутого білка α-синуклеїну. Він наявний у тканинах людей задовго до перших проявів хвороби Паркінсона, тому вчені сподіваються, що його можна використовувати як біомаркер недуги. Попередні дослідження вже виявляли патологічний α-синуклеїн у товстій кишці людей, та припускали, що хвороба може починатися саме з кишківника, а не мозку. Але проведення біопсій для раннього діагностування хвороби Паркінсона є травматичною процедурою і не всі пацієнти на неї погодилися б. Тож команда науковців із Австрії, Італії та Іспанії дослідили можливість менш інвазивного виявлення хвороби Паркінсона до явних симптомів.

Що вивчали вчені?

Вони звернули увагу іншу гіпотезу походження хвороби Паркінсона, яка вказує, що накопичення α-синуклеїну починається з клітин носової порожнини. Це також може пояснити, чому багато людей із цією неврологічною недугою страждають від погіршеного нюху роками раніше за прояви паркінсонізму.

Тож до свого дослідження вчені залучили 63 людей, які мали ранню ознаку хвороби Паркінсона — розлад сну, при якому люди рухаються уві сні, через порушення механізму стримування рухів в мозкові. Від цих людей взяли мазки клітин та слизу з носа. Результати порівняли із такими, що отримали від групи 41 людини із підтвердженою хворобою Паркінсона та групи 59 учасників, які не мали ознак захворювання.

Які результати дослідження?

Вчені виявили дефектний α-синуклеїн у зразках 44 відсотків людей з порушеннями рухливості під час сну. Для порівняння, у групі з підтвердженою хворобою Паркінсона білок у носі зареєстрували у 46 відсотків учасників, а в групі безсимптомних добровольців — лише у 10 відсотків. Люди з позитивним результатом носового тесту також мали більше порушення нюху, що свідчить на користь назальної теорії походження хвороби Паркінсона. Але вчені не виключають, що захворювання може починатися в різних частинах тіла одночасно.

Автори сподіваються, що їхні результати допоможуть у створенні ефективного та простого тесту на виявлення ранньої, ще безсимптомної стадії хвороби Паркінсона. У майбутньому це матиме велике значення, оскільки зараз активно розробляються ліки з потенціалом до спинення поширення неправильно згорнутих білків у нервових клітинах. Це означає, що чим раніше буде виявлена хвороба, тим менша кількість нейронів буде вражена.