Ранні галактики виявилися сплющеними й витягнутими

Спостереження телескопа «Джеймс Вебб» показали, що ранні галактики, які існували через 600 мільйонів років після утворення Всесвіту, мають форму сплющених овальних дисків і видовжених циліндрів. Для порівняння, сучасні галактики здебільшого мають опуклі еліптичні чи спіральні форми, тому відкриття телескопа допоможе астрономам зрозуміти, як еволюція Всесвіту впливала на еволюцію галактик. Про дослідження розповів сайт «Джеймса Вебба».

Зображення галактик з раннього Всесвіту, які спостерігав телескоп. NASA, ESA, CSA, STScI, Steve Finkelstein (UT Austin), Micaela Bagley (UT Austin), Rebecca Larson (UT Austin)

Зображення галактик з раннього Всесвіту, які спостерігав телескоп. NASA, ESA, CSA, STScI, Steve Finkelstein (UT Austin), Micaela Bagley (UT Austin), Rebecca Larson (UT Austin)

Чим важлива форма галактик?

Сьогодні, коли минуло майже 14 мільярдів років після Великого вибуху, астрономи відкривають галактики зі спіральними рукавами, у формі опуклих еліпсів та інших форм, які мають як трильйони зір всередині, так і всього сотні мільйонів. Саме форма й кількість зір у галактиці дозволяє астрономам з'ясувати її минуле, адже ці параметри визначає те, чи переживала галактика злиття з іншими галактиками, скільки накопичила газу й темної матерії, а також скільки мала часу на формування. А тепер, коли такі телескопи, як «Джеймс Вебб» можуть відкривати галактики, утворені через сотні мільйонів років після Великого вибуху, науковці сподіваються з'ясувати, як формувалися найперші галактики у Всесвіті. Нові дані про ранні галактики, зібрані «Джеймсом Веббом», проаналізувала команда вчених дослідницької програми телескопа CEERS.

Про що говорять сплющені галактики?

Астрономи аналізували зображення кількох тисяч галактик, які існували у час, коли вік Всесвіту складав від 600 мільйонів до 6 мільярдів років. З'ясувалося, від 50 до 80 відсотків серед них мали сплющені форми, тобто були витягнутими й пласкими, а не спіральними, як Чумацький Шлях, чи опуклими еліптичними. Їхню форму науковці порівняли із видовженими циліндрами та овальними дошками, схожими на дошки для серфінгу. Імовірно, і наш Чумацький Шлях у ранньому Всесвіті мав би форму такої дошки, вважають вчені.

Художнє зображення форм галактик. У верхньому ряду зображені більш поширені сьогодні галактики у формі сфероїдів чи еліпсоїдів, тоді як у нижньому ряду — галактики, які спостерігав «Джеймс Вебб»: вони мають форму сплюснутих чи витягнутих овалів й не зустрічаються у сучасному Всесвіті. NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI)

Художнє зображення форм галактик. У верхньому ряду зображені більш поширені сьогодні галактики у формі сфероїдів чи еліпсоїдів, тоді як у нижньому ряду — галактики, які спостерігав «Джеймс Вебб»: вони мають форму сплюснутих чи витягнутих овалів й не зустрічаються у сучасному Всесвіті. NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI)

На їхню думку, витягнуті й пласкі форми галактик зумовили особливості розподілу матерії у ранньому Всесвіті, зокрема й газу, необхідного для формування галактик. Він скупчувався під гравітаційним впливом масивних структур із темної матерії, що самі були витягнутими вздовж так званих галактичних ниток — областей більш щільної концентрації матерії. Мільярди років ці нитки розсіювалися, дозволяючи галактикам набувати більш округлих та об'ємних форм. Так, й надалі накопичуючи речовину та зливаючись між собою, ці галактики стали формувати спіральні й еліптичні галактики, які можна спостерігати сьогодні.

• Раніше «Джеймс Вебб» виявив найдавнішу галактику-двійника Чумацького Шляху. Вона існувала вже 11 мільярдів років тому й може містити підказки до того, як схожі на нашу галактики нарощували собі спіральні рукави.