Китайський ровер знайшов поховані під реголітом кратери Марса

Планетологи відшукали на Марсі кратери, що поховані на глибині до 4,5 метра під реголітом. Знайти їх допоміг китайський марсохід «Чжужун» за допомогою свого радара. На поверхні планети кратери роздивитися неможливо, що вказує на високу швидкість еолових процесів на Марсі, але менший вплив ударних подій. Результати дослідження вчені опублікували у журналі Geology.

Марсіанська дюна, яку побачив «Чжужун». CNSA

Марсіанська дюна, яку побачив «Чжужун». CNSA

Що ховає марсіанський реголіт?

Як і на Місяці, за появу на Марсі реголіту — пухкої породи на поверхні — в основному відповідальні ударні процеси, як-от падіння метеоритів і мікрометеоритів. Втім, на відміну від Місяця, Марс все ж володіє атмосферою, яка здатна захищати його поверхню від більшості дрібних болідів. Марсіанський реголіт має більш складну структуру, а також переживав разом з планетою й інші геологічні зміни, наприклад, можливі повені чи магматичні процеси. Таким чином, дослідження реголіту можуть більше розповісти про еволюцію Марса, а зокрема його придатність до життя принаймні в минулому.

Вивчення марсіанського реголіту стало одним із завдань першого для Китаю марсіанського апарата — марсохода «Чжужун», який приземлився у рівнині Утопія у травні 2021 року. У своїй роботі планетологи з Китаю та Британії представили результати першого півріччя роботи «Чжужуна» на планеті, протягом яких він вивчав Марс зокрема за допомогою камер і радара.

Маршрут марсохода, де жовтим позначено цікаві для планетологів регіони. У точках 96–97 знаходиться кратер А, у точках 164–166 - кратер Б.

Маршрут марсохода, де жовтим позначено цікаві для планетологів регіони. У точках 96–97 знаходиться кратер А, у точках 164–166 - кратер Б.

Що побачив «Чжужун»?

Для свого аналізу вчені використовували радарні дані, які під час подорожі «Чжужун» зібрав на частоті 0,45-2,15 гігагерца, що дозволяє вивчати поверхню на глибину до 4,5 метра. У них вчені з'ясували, що марсохід принаймні двічі проїхав над кратерами, яких вже не роздивитися з поверхні.

Один з них (кратер А) знаходився за 900 метрів від місця посадки «Чжужуна» та утворював неглибоку западину діаметром 6,8 метра. Втім, на радарних даних вчені роздивилися, що під реголітом ця западина наповнена дрібнозернистими, пухкими і пористими матеріалами, що могли утворитися внаслідок ерозії стінок кратера.

Кратер А на світлині марсохода, його цифрова модель і радарограма. Ruonan Chen et al. / Geology, 2023

Другий кратер (кратер Б) виділяється на поверхні рядом злегка похилих оголених валунів, які, на думку вчених, виникли від ударного процесу, що забрав частину поверхневого шару.

Зображення області поверхні Марса, де виявили кратер Б та його радарограма Ruonan Chen et al. / Geology, 2023

Як зникають кратери?

Зондування радаром Місяця також виявляло приховані під реголітом кратери, однак на Марсі вони збереглися краще та не так глибоко, що, як вважають планетологи, вказує на менший кумулятивний ефект ударного впливу на поверхню Марса. Це підтверджує, що марсіанська атмосфера здатна стримати вплив мікрометеоритів.

Отже, крім ударів, важливу роль у формуванні марсіанського ландшафту грають й інші поверхневі процеси. До прикладу, «Чжужун» дорогою спостерігав багато дюн, які вказують на еолові процеси, які можуть прискорювати приховування кратерів: з часом їхні краї руйнуються, а внутрішня частина засипається перенесеним вітром реголітом.

На жаль, останні новини від «Чжужуна» були невтішними — ровер не змогли розбудити після його зимової сплячки на Марсі, і дотепер про його долю невідомо.

Що встиг побачити на Марсі «Чжужун»?

🌊За допомогою радара марсохід відшукав сліди повеней у рівнині Утопія