Пористі покриття для доріг, які всотують воду, допоможуть вберегти лосося й інших мешканців водойм від токсичних частинок із автомобільних шин на трасах. Зазвичай ці речовини з дощовою водою просто змиває у ріки й озера, де вони отруюють тварин. Але якщо дороги всотуватимуть воду, то одночасно й фільтруватимуть її, запобігаючи забрудненню. Про це розповіло видання New Atlas, а стаття науковців опублікована у Science of the Total Environment.
👋 Слідкуйте за наукою разом з нами — підписуйтеся на наш телеграм та інстаграм, буде цікаво!
Наскільки дороги хороші фільтри?
Ідея вчених Вашингтонського університету полягала у тому, щоб скоротити кількість у водоймах частинок від шин одразу на дорогах. Науковці перевірили чотири типи бетонного й асфальтового покриття, які вбирають воду й уже використовуються як частина систем відводу дощової води. Розсипавши на них частинки з шин, а потім промивши водою, вони виявили, що до 96 відсотків частинок лишаються всередині покриттів. Зокрема й 68 відсотків токсичної речовини 6PPD, яка утворюється при впливі на часточки гуми сонячного світла. Ці частинки, зазначають науковці, можна буде зібрати під час звичайного очищення доріг, яке включає і миття під тиском, під час якого забрудники забиратимуть з доріг разом з брудною водою. Експеримент вчених довів, що принаймні у близьких до водойм чи природоохоронних зон доріг водопроникні покриття дозволять утилізувати токсичні сполуки до того, як вони завдадуть шкоди довкіллю.
Експериментальна установка вчених із різними видами водопроникного дорожнього покриття, а також зображення частинок з шин під мікроскопом. Chelsea J. Mitchell et al. / Science of the Total Environment, 2024
Що ще загрожує рибам
💊 Антидепресанти, які потрапляють у річки через стічні води, позбавили рибок гупі індивідуальності
😦 А метамфітамін, що його риби також споживають через забруднення водойм, викликав у тварин залежність
🫧 Також мешканцям річок загрожує глобальне потепління. Як виявилося, ці види водойм нагріваються й втрачають кисень швидше, ніж океани