Антидепресант знівелював індивідуальність рибок гупі

Австралійські вчені дослідили вплив одного з найпоширеніших медикаментів — флуоксетину — на диких рибок гупі. З'ясувалося, що препарат у концентраціях, у яких він зустрічається в природних водоймах, робить рибок подібними одне на одного в поведінці, що може становити загрозу для їхнього виживання. Про це пишуть автори у статті журналу Proceedings of the Royal Society B.

Poecilia reticulata. Per Harald Olsen / Wikimedia Commons

Навіщо це вивчали?

Забруднення довкілля не завжди таке явне, як у випадку з пластиком або викидами парникових газів. Про хімічне забруднення ми згадуємо набагато рідше, хоча воно має суттєвий вплив на екосистеми. Вагомим джерелом хімічного забруднення є стічні води каналізацій, які перед потраплянням до природних середовищ зазвичай не очищуються від хімікатів належним чином та виносять у природу людські медикаменти. А суть лікарських препаратів у тому, що вони діють навіть у низьких концентраціях, тому незначна кількість антибіотиків чи інших медикаментів може мати негативний вплив на природу, зокрема, водних жителів. Зазвичай шкоду від фармацевтичного забруднення вивчають в масштабах угруповань та популяцій, а вчені з Університетів Західної Австралії та Монаша вирішили з'ясувати, який вплив ліки у водоймах мають на конкретних особин.

Як вони це здійснили?

Вчені провели дослідження на рибках гупі (Poecilia reticulata), які є популярними лабораторними тваринами через легкість утримання. Їх зловили у бухті північно-східної Австралії. Протягом двох років дослідження у популяції лабораторних рибок виросло шість поколінь.

Під час спостереження за рибками вчені тримали частину з них у придатній для них прісній воді, інші жили у воді з популярним фармацевтичним забруднювачем флуоксетином (антидепресант, відомий як Прозак), рівень якого відповідав типовій концентрації в природі. А третю групу рибок утримували в акваріумах з рівнем фармацевтичного забруднювача, який відповідає показнику у водоймах поблизу місць викидів стічних вод.

Що було з рибками?

Гупі з чистою акваріумною водою мали доволі різноманітну поведінку. Деякі з них були дуже активними, інші більш спокійними, або навіть трохи лінивими на вигляд. А в акваріумах з антидепресантом рибки виглядали зовсім інакше. Автори кажуть, що ці гупі були помірно активними й усі поводилися як один, наче зомбовані. У тварин зникла індивідуальність, вони демонстрували вдвічі меншу варіабельність у поведінці. Проте гупі все ще відрізнялися за кількістю часу, який вони проводили у схованках.

Науковці поки що не впевнені, наскільки результати їхнього дослідження можуть відбивати справжню ситуацію із фармацевтичним забрудненням у природі. Але якщо подібне відбувається у річках та інших водоймах, то водні жителі під впливом медикаментів можуть ставати вразливішими до хижаків та інших екологічних чинників. Це може призвести тварин до загрозливого стану, припускають вчені.