«Персеверанс» записав звуки вирування марсіанського пилового диявола

Прямо над марсоходом «Персеверанс» пройшовся пиловий диявол, що ровер вперше встиг записати на аудіо. Завдяки роботі мікрофона планетологи отримали можливість не лише почути марсіанську негоду, а і навіть підрахувати кількість піску, яка здійнялась. Вихор з пилу також зафіксували погодні датчики на борту ровера і його навігаційна камера. Присвячене першому знайденому запису звуків пилового диявола дослідження вчені опублікували у журналі Nature Communications.

Послухайте, що почув «Персеверанс», втрапивши у пиловий вихор. thebhp / YouTube

Марсохід втрапив у біду?

Місце висадки ровера «Персеверанс» на Марсі — кратер Єзеро — славиться своїми пиловими бурями, коли тепле повітря підіймається з поверхні і утворює конвективні вихори, що розносять планетою пил. Вони є ключовим елементом нижніх шарів марсіанської атмосфери, що взаємодіють з поверхнею планети та грають важливу роль у формуванні марсіанської погоди. Зокрема перенесення піску атмосферою планети змінюють її температуру, щільність і циркуляцію у ній. А вивчення цих процесів важливе для метеорологічних прогнозів на планеті, щоб планувати майбутні місії.

За 216 солів свого перебування на Марсі «Персеверанс» застав вже 91 пилового диявола. Зазвичай вони видають себе різким перепадом тиску чи зміною температури, що фіксують погодні датчики марсохода MEDA (Mars Environmental Dynamics Analyzer). Однак аналізуючи записи мікрофона інструмента SuperCam на «Персеверансі», планетологам вперше вдалося відшукати і аудіозапис із пиловим дияволом, що пройшов прямо над марсоходом.

Траєкторія руху пилового диявола, який застав марсохід. N. Murdoch et al. / Nature Communications, 2022

Траєкторія руху пилового диявола, який застав марсохід. N. Murdoch et al. / Nature Communications, 2022

Що чути на записі?

Пиловий диявол, що застав «Персеверанса» 27 вересня 2021 року, зареєстрували датчики MEDA, які зафіксували зміну тиску, температури, швидкості і напрямку вітру. Водночас цей пиловий диявол потрапив і в об'єктив навігаційної камери марсохода (Navcam) якраз перед тим, як пройти над «Персеверансом», що потім в деталях записав мікрофон марсохода. Щоб відшукати цей запис, звук якого нагадує те, що зазвичай чують, розмовляючи по телефону у вітряну погоду, вчені проаналізували понад годину записів мікрофона ровера, що він їх робив одночасно з роботою барометра MEDA.

Фото навігаційної камери «Персеверанса», на якому виділили пилового диявола. N. Murdoch et al. / Nature Communications, 2022

Фото навігаційної камери «Персеверанса», на якому виділили пилового диявола. N. Murdoch et al. / Nature Communications, 2022

Об'єднавши дані інструментів, вчені з'ясували, що вихор, у який втрапив «Персеверанс», пройшов над ним зі швидкістю п'яти метрів на секунду, сягаючи 118 метрів у висоту та 25 у ширину. За цей час 308 піщинок вдарили по корпусу марсохода причому з різною інтенсивністю за різні проміжки часу, що дозволило ідентифікувати межі вихору.

Мікрофон на борту «Персеверанса» не вперше радує планетологів, що вивчають Марс. Так, наприклад, з його допомогою вдалося оцінити швидкість звуку на планеті та описати її звуковий ландшафт. Основна ж його ціль полягає у вивченні геологічних особливостей марсіанських порід, що їх прострілює лазером інструмент SuperCam.