«Персеверанс» підтвердив наявність озера у минулому кратера Єзеро

Астрономи проаналізували знімки зсередини кратера Єзеро, куди висадився ровер «Персеверанс» та за валунами на поверхні підтвердили наводнене минуле місцевості. 3,7 мільярда років тому озеро могла живити ріка, а наприкінці свого існування воно пережило кілька повеней потужністю до трьох тисяч кубічних метрів води на секунду. Результати аналізу знімків ровера вчені опублікували у Science.

NASA / JPL-Caltech / LANL / CNES / CNRS / ASU / MSSS

Що назнімав ровер?

18 лютого 2021 року марсохід «Персеверанс» разом з дроном «Ingenuity» приземлився на дно кратера Єзеро. Місце посадки в NASA вибрали навмисно: на орбітальних зображеннях кратера геологи розгледіли по краях прояви двох віялових осадових структур, які схожі на дельти річки. За оцінками, вони могли сформуватися близько 3,6-3,8 мільярда років тому. Також спектроскопічні спостереження з орбіти виявили філосилікати і карбонати, які свідчать про водне минуле Єзеро. Ровер висадився у 2,2 кілометрах від ймовірних дельт і вже у перші три місяці Mastcam-Z і Remote Micro-Imager (RMI) почали фотографувати околиці. Їх вчені і взяли для аналізу з метою підтвердити або спростувати уявлення про наявність давньої озерної системи на поверхні Червоної планети.

Знімки відкладень у кратері на Заході. N. Mangold et al. / Scince, 2021

На знімки потрапили окремі шари відкладень вздовж ізольованої височини, останця, Kodiak. Дослідники виміряли товщину, нахил і поперечну протяжність кожного шару та дійшли висновку, що осад міг утворитися в результаті потоку води в озеро, а не вітром, епізодичними повенями або іншими геологічними процесами. Також дослідники розглянули великі валуни і булижники у самих верхніх шарах — всього 333. Деякі мали ширину до одного метра і важили до декількох тонн. Вчені вважають, що ці масивні породи могли потрапити у кратер лише зовні і, ймовірно, були частиною корінних порід, розташованих на краю кратера або у 40 милях вгору за течією. Команда стверджує, що валуни були перенесені вниз за течією і на дно озера в результаті раптової повені, яка зі швидкістю до дев'яти метрів на секунду переносила до трьох тисяч кубічних метрів води.

Останець Kodiak. N. Mangold et al. / Scince, 2021

Куди поділося озеро?

Зараз Марс — це дуже холодна і суха планета, яка не в змозі зберігати на своїй поверхні рідку воду. Але спостереження показують, що колись на планеті був більш теплий і вологий клімат. Поки незрозуміло, скільки він тривав на планеті і чи був придатний для підтримки життя, проте вчені не покидали надій знайти потенційні біомаркери. Архітектура дельти в останці Kodiak вказує на наявність системи озер, причому з коливаннями рівня води і зміною стилів течії на більш пізніх етапах історії планети. Це вказує на те, що клімат на Марсі у той період (пізній нойський або ранній гесперійський) був досить теплим і вологим, щоб підтримувати гідрологічний цикл на поверхні принаймні епізодично. Глибину озер оцінюють у 2395 та 2250 метрів.

Таким могло бути озеро у Єзеро. N. Mangold et al. / Scince, 2021

Оскільки валуни лежать у верхніх шарах дельти, вони являють собою наймолодший відкладений матеріал. Це розшарування, за словами дослідників, вказує на те, що протягом більшої частини свого існування древнє озеро було заповнено пологою річкою. Дрібні відкладення — і, можливо, органічний матеріал — стікали по річці і осідали у плавній похилій дельті. На це також вказує наявність округлих валунів, які шліфувалися, рухаючись за течією. Епізоди паводків могли бути наслідком швидкого танення снігу через вулканізм або ударні події, а також сильних злив або прогресивного утворення льодовиків. Ці раптові повені принесли і великі валуни, які видно на знімках. Коли озеро висохло, за мільярди років вітер зруйнував ландшафт, залишивши кратер, який ми бачимо сьогодні і куди висадили ровер.

Такий сценарій можна перенести і на інші палеозера Марса. Сприятливі кліматичні умови для річок і озер були і в кратері Гейла, наприклад, де нещодавно «К'юріосіті» також знайшов сліди великої повені.

Фото в анонсі: NASA / JPL-Caltech / LANL / CNES / CNRS / ASU / MSSS