Нанодроти навчили випускати лазерне світло у формі бублика

Японські інженери знайшли підхід для створення лазерних променів, які матимуть форму бублика — випустили лазерне світло за допомогою порожнистих дротів нанометрового розміру. Кожен дріт має ширину, меншу за ширину людської волосини. А завдяки порожнині, випромінювання, що вони видавали, мало таку ж порожнисту форму — із діркою, мов у бублику. Про це розповіло видання New Scientist, стаття науковців опублікована в ACS Photonics.

Художнє зображення роботи лазера. Masato Takiguchi et al. / ACS Photonics / American Chemical Society 2024

Художнє зображення роботи лазера. Masato Takiguchi et al. / ACS Photonics / American Chemical Society 2024

Як дроти випускають лазери й навіщо вченим форма бублика?

Хоч в уяві лазери видаються масштабнішою за нанорозміри технологією, сьогодні науковці вміють створювати вузькі пучки світла і за допомогою крихітних нанодротів, що можна вбудовувати навіть у комп'ютерні чипи. У своїй роботі дослідники лабораторії телекомунікаційної компанії NTT працювали саме з цією технологією, але вперше випробували дроти із порожниною всередині. Як і роблять зазвичай, нанодроти опромінювали ультрафіолетовим світлом. Але замість того, щоб світло посилювалося просто відбиваючись від стінок дротів, воно також потрапляло у їхні порожнини.

Мікроскопічне зображення нанодротів, що їх використовували вчені. Masato Takiguchi et al. / ACS Photonics / American Chemical Society 2024

Мікроскопічне зображення нанодротів, що їх використовували вчені. Masato Takiguchi et al. / ACS Photonics / American Chemical Society 2024

З порожнини світло виходило назовні як вузький лазерний промінь, але якщо направити його на стіну, то промінь матиме вигляд не простої точки, а бублика. Вчені визнають, що поки їхній експеримент лише довів, що працювати із порожнистими нанодротами можливо, й до практичного використання ще слід провести багато дослідів. Але така технологія дасть можливість покращити передавання інформації за допомогою світла, вважають дослідники.

• Все більше лазерних технологій сьогодні перестають нагадувати те, що зазвичай з'являється в уяві при їхній згадці. Наприклад, нещодавно лазерні промені навчилися перенаправляти не дзеркалами, як зазвичай, а за допомогою звуку. Так лазери не пошкоджуватимуть оптичні компоненти в установках.