На архівних фото Венери знайшли жерло активного вулкана

Планетологи вперше отримали прямі свідчення активного вулканізму на Венері. Порівнюючи архівні радарні дані місії «Магеллан», вони помітили вулканічні потоки від жерла вулкана площею 2,2 кілометра квадратних. Потік лави вчені порівнюють з виверженням вулкана Кілауеа на острові Гаваї. Дослідження опубліковане у Science.

Глобальна мапа Венери, створена за допомогою апаратів «Піонер» та «Магеллан». Рамкою позначене знайдене місце виверження вулкана. NASA/JPL-Caltech

Що це за місія?

Венеру часто називають сестрою-близнючкою Землі через подібність за розмірами та масою, однак схожість на цьому закінчується: Венера постійно огорнута щільним шаром хмар з вуглекислого газу та азоту, температура на планеті сягає неможливих для води і життя 700 кельвінів. З 1990 по 1992 рік поверхню Венери за допомогою радара досліджував космічний апарат NASA «Магеллан». І у своїй роботі пара геофізиків зі США вирішила пошукати у даних «Магеллана» області вулканічної активності планети, на яку б вказали геологічні особливості поверхні.

Порівнюючи зображення областей, які «Магеллан» фотографував кілька разів, дослідники знайшли регіон, де за вісім місяців, що пройшли між світлинами, жерло вулкана змінило свою форму, вказуючи на його активність.

Де відбулося виверження?

Геологічні зміни, виявлені планетологами, відбулися в регіоні Atla Regio — великої високогірної області неподалік екватора Венери, де знаходяться два найбільші вулкани планети: Озза Монс (Ozza Mons) та Маат Монс (Maat Mons). Довгий час вважалося, що цей регіон є вулканічно активним, але прямих доказів цьому не було. Жерло вулкана вчені виявили у районі щитового вулкана, пов'язаного з Маат Монс.

Топографія регіону за даними «Магеллана». Robert R. Herrick et al. / Science, 2023

Воно здається майже круглим, площею 2,2 квадратних кілометри, з крутими внутрішніми схилами. Проте, вже на іншому знімку, зробленому через 8 місяців, воно збільшилося майже вдвічі (до 4 квадратних кілометрів) і змінило свою правильну форму. Вчені вважають, що під час 8-місячної перерви між зображеннями усередині жерла утворилося лавове озеро.

Також планетологи за іншими знімками змогли ідентифікувати ряд яскравих для радара потоків, що спускаються схилом на північ від жерла. Площа потоків складає 69 квадратних кілометрів, що відповідає типовому вулканізму гарячих точок Землі. Для порівняння, виверження вулкана Кілауеа у 2018 році на Гаваях охопило площу приблизно 35 квадратних кілометрів.

Радарні зображення вулканічного кратера (а), що змінив форму за 8 місяців (б). Robert R. Herrick et al. / Science, 2023

Фото 30 років. Венера досі активна?

Звісно, за однією виявленою геологічною особливістю, пов'язаної з вулканізмом, неможливо визначити, наскільки Венера вулканічно активна. Як пояснюють дослідники, дуже малоімовірно, що планета настільки ж активна, як наприклад, супутник Юпітера Іо, однак, також вони не погоджуються з тим, що венеріанський вулканізм міг скоротитися до земного рівня за останні кілька сотень мільйонів років. Ймовірно, активність планети можна порівняти з найбільш вулканічно активними регіонами на Землі, як-от Гавайські острови. Проте, більш точна оцінка потребує додаткових спостережень за нашою планетою-сусідкою.

Раніше ми розповідали, як вулканізм назвали можливим джерелом венеріанського фосфіну — біомаркера, який виявили в атмосфері Венери.