Моче принесли в жертву та поховали підлітків із багатими родичами 1500 років тому

Археологи досліджували поховання Сеньйори де Као, яка була представницею еліт культури Моче з території сучасного Перу, та виявили, що вона похована ще з п’ятьма родичами, двоє з яких були підлітками. Як встановили науковці, Сеньйора де Као мала найвищий статус серед усіх похованих, а коли її поховали 1500 років тому, то разом з цим принесли в жертву її племінницю. Хоча про жертвоприношення у культури Моче бул відомо давно, жертви саме родичів виявили вперше завдяки аналізу давньої ДНК. Дослідження опублікували в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Реконструкція зовнішності Сеньйори де Као, представниці еліт культури Моче, створена на основі її поховання в археологічному комплексі Ель-Брухо в Перу. Alamy

Реконструкція зовнішності Сеньйори де Као, представниці еліт культури Моче, створена на основі її поховання в археологічному комплексі Ель-Брухо в Перу. Alamy

Як дізналися про жертвоприношення?

Науковці вивчали рештки шістьох людей з поховання Сеньйори де Као або особи B3, датованого приблизно 500 роком нашої ери в храмі на північному узбережжі Перу. Вік решток й інших предметів з поховання визначали за допомогою радіовуглецевого датування, а стать і спорідненість похованих — за аналізом давньої ДНК з їхніх кісток. Як виявилося, усі поховані були родичами між собою, причому п’ятеро, зокрема Сеньйора де Као, були поховані приблизно в один час, а ще один чоловік — на кілька десятиліть раніше, тож він міг бути їхнім предком.

Порівняння геномів показало, що двоє чоловіків, B1 і B2, похованих в один час з Сеньйорою де Као, могли бути її братами. Один із цих чоловіків, B1, як і вона, був похованим з підлітком, імовірно, сином. Чоловік, похований на кілька десятиліть раніше, міг бути батьком чи навіть дідом Сеньйори де Као. Якщо він був дідом, то чоловік B2 міг бути батьком B1 і Сеньйори де Као. Подальші дослідження цих решток дозволять точніше реконструювати родинне дерево Сеньйори де Као та пов’язати цих представників з іншими давніми американцями.

Імовірне родинне дерево похованих у Перу людей. Quilter et al. / PNAS, 2024

Імовірне родинне дерево похованих у Перу людей. Quilter et al. / PNAS, 2024

Що цікаво, принесена в жертву дівчинка зростала далеко від решти похованих, на що вказав ізотопний аналіз її раціону. Разом із сімейними похованнями це свідчить про передавання влади та багатства у родині, тож поховані особи можуть мати зв’язок з іншими представниками еліт культури Моче та їхніх сусідів. Вивчення цих зв’язків між культурами розкаже більше про історію доколумбової Америки.

Якими були жертвоприношення в доколумбовій Америці

🦴 Представники культури Чиму, які були наступниками Моче, розрубали грудні клітки 76 завойованих ними дітей для отримання кращого врожаю. На це вказали особливі модифікації черепа дітей та ізотопний склад їхніх кісток.

💀 Також у Перу знайшли стіни храму для жертвопринесення віком 5000 років, який містив рештки трьох людей, зокрема дитини культури Моче.

☠️ А майя принесли в жертву 64 хлопчиків, частина з яких були братами, а деякі навіть близнюками. Науковці вважають, що народ прагнув повторити міт про героїв-близнюків, які обманули смерть.