Люди вступили в гонку інновацій з жовточубими какаду біля Сіднея

Німецькі вчені продовжили спостерігати за какаду біля Сіднея, які навчилися відкривати людські сміттєві баки заради недоїдків. У новому дослідженні вони дійшли висновку, що люди з папугами навіть вступили в гонку інновацій, у якій жителям доводиться видумувати щоразу нові способи захисту смітників, а папугам — шляхи їх обходу. Про таке йдеться у статті журналу Current Biology.

Частина способів, якими люди намагаються захистити сміттєві баки від папуг. Не завжди успішно, як можна бачити на другому фото. Barbara C. Klump et al. / Current Biology, 2022

Частина способів, якими люди намагаються захистити сміттєві баки від папуг. Не завжди успішно, як можна бачити на другому фото. Barbara C. Klump et al. / Current Biology, 2022

Як виникло протистояння людей і какаду?

Папуги вважаються розумними тваринами і жовточубі какаду (Cacatua galerita), які живуть у Сіднеї, є одним із найяскравіших цьому прикладів. Ми вже писали про них раніше, коли влітку 2021 року німецькі науковці запідозрили птахів у розвитку власної культури, у навчанні від один одного й передачі знань. Власне, знанням цим стало вміння відкривати сміттєві баки, наповнені звабливими для папуг недоїдками, всупереч хитрощам, до яких вдаються люди, щоб перешкодити порпанню птахів у їхньому смітті, яке у процесі розкидається на вулиці.

Спочатку таку поведінку бачили лише в какаду з трьох передмість Сіднея, але через рік вона поширилася вже на 44 райони, вказуючи на передачу знань між папугами, які постійно пристосовуються до перешкод у відкриванні, які їм створюють люди. І це, на думку вчених Інституту поведінки тварин імені Макса Планка, переросло у справжню гонку інновацій між людьми й птахами, кожна зі сторін якої намагається перевершити іншу.

Як конфлікт птахів і людей сприяє винахідливості обох?

Автори застосували низку статистичних методів до даних про 3 283 смітники та 1 134 жителів у чотирьох передмістях Сіднея, щоб з'ясувати деталі взаємодії місцевих і папуг. Їхні розрахунки свідчать, що щороку рівень захисту сміттєвих баків зростав у 3,6 раза. При цьому, як і папуги, жителі ділилися методами захисту, передаючи й поширюючи знання одне одному в межах локальних груп. Та люди збільшували захист смітників у відповідь на пристосування до них кмітливих какаду. Тобто ситуація змушує обидві сторони розвивати винахідливість: людей — видумувати, як перешкодити какаду відкрити кришку і водночас забезпечити її відкривання сміттєвозом при перевертанні, а птахів — усунути людську перешкоду на шляху до ласощів.

Інший вид какаду, танімбарський, теж нещодавно показав свою кмітливість. Представники цих птахів виявилися схильними виготовляти собі столове приладдя для зручного поїдання плодів цербери.