Дикі какаду виготовили набір столового приладдя

Диких танімбарських какаду вчені з Австрії та Індонезії помітили за виготовленням цілого набору інструментів, призначених для добування насінин із плодів цербери. До набору може входити до трьох типів знарядь, які відрізняються за способом виготовлення, формою та призначенням, йдеться у статті журналу Current Biology. Це перший випадок прояву інновативності через виготовлення набору інструментів, який зареєстрували у диких тварин, що не є приматами.

Процес виготовлення й використання набору інструментів танімбарськими какаду. Mark O’Hara et al. / Current Biology, 2021

Чому це незвичайно?

Використання та виготовлення інструментів тваринами буває дуже захопливим, але не завжди вимагає наявності розвиненого інтелекту. Нерідко схильність до такої поведінки вроджена й зумовлена спеціалізацією виду, яка виникла протягом тривалого часу еволюції. На противагу їй виділяють інновативне використання інструментів, тобто таке, що не властиве виду, але є спонтанно набутим під час індивідуального або соціального навчання. Чимало тварин демонстрували подібну інновативність в неволі, але лише представників двох видів, окрім людини, помічали за таким умінням в дикій природі — шимпанзе (Pan troglodytes) та орангутанів (Pongo). Утім, завдяки новому дослідженню вчених Віденського університету та Індонезійського інституту наук список поповнився ще й танімбарськими какаду (Cacatua goffiniana). Вчені й раніше знали, що ці птахи можуть виготовляти в неволі інструменти, але вперше показали складність цього процесу та виявили його в диких тварин.

Що за інструменти виготовили какаду?

Час від часу індонезійські вчені відловлюють із дикої природи групи птахів та тимчасово поміщають їх у пташники надворі для вивчення їхньої поведінки. Під час одного із таких вивчень вони стали свідками того, як двоє танімбарських какаду, утримувані у вольєрі ще з тринадцятьма, виготовили цілий набір з трьох типів інструментів для добування собі поживи. Це сталося, коли папугам запропонували скуштувати плоди дерева цербери мангас (Cerbera manghas), які сильно токсичні для людей, але яких ці птахи пристосувалися їсти. Вражені поведінкою, вчені знову запропонували какаду плоди, щоб детально проаналізувати дії тварин.

Отже, після отримання плода какаду зазвичай виконували наступне. Спочатку вони знімали з нього м'ясисту оболонку за допомогою свого дзьоба. Після цього відщипували з гілки дерева невелику трісочку, яку одразу почали надкушувати таким чином, щоб надати їй клиноподібну форму. Тоді, направляючи інструмент язиком, папуги поміщали його в природну щілину оболонки плода, щоб розширити її. Слідом за цим вони формували довгий і гострий інструмент, наче ніж. Ним було зручно розрізати тоненьку шкірку, яка захищає поживні насінини. Зрештою, третій тип інструменту, плоский і довгастий, був використаний для добування насінин із плода через розкриту щілину, подібно до того, як це можна зробити ложкою. У залежності від типу плодів птахи демонстрували й варіабельність у порядку використання інструментів та їхній формі.

Про що це говорить?

Виготовлення й використання цілого набору інструментів для досягнення однієї цілі є рідкісним явищем у природі, яке спостерігали лише в деяких приматів. Воно вимагає розвиненого розуміння причинних зв'язків між об'єктами, яке, ймовірно, властиве й танімбарським какаду. Решта тринадцять папуг у пташнику їли лише зовнішню оболонку плодів церебри, але не демонстрували використання інструментів для отримання доступу до насінин, хоча в природі вчені знайшли недоїдки плодів зі слідами інструментів какаду. Те, що подібну поведінку показують не всі папуги, вказує, що вона не типова для виду, а радше є проявом інновативності.

Какаду не вперше демонструють подібність у поведінці до приматів. Нещодавно науковці описали, як жовточубі какаду в Австралії навчили одне одного відкривати вуличні сміттєві баки, де вони можуть поласувати відходами людських продуктів. Автори навіть припустили, що папугам властива культура, подібно до такої у приматів.