Кислоти на шкірі визначили привабливість людини для комарів

Науковці зі США визначили, які складові запаху людського тіла найбільше приваблюють комарів. Їхні досліди свідчать, що вищі рівні карбонових кислот у виділеннях шкіри пов'язані з більшою привабливістю для самок комарів Aedes aegypti. Результати опубліковані в журналі Cell.

Aedes aegypti. Pixabay / Pexels

Aedes aegypti. Pixabay / Pexels

Комарі справді вибагливі?

Деяким людям здається, що їх комарі кусають суттєво частіше за інших. І хоча це може звучати дивно, але іноді їм таки не здається. Протягом десятиліть науці відомо, що одні люди є привабливішими для комах за інших, що є серйозною проблемою у випадку з самками комара Aedes aegypti — переносника багатьох інфекцій, що населяє тропічні й субтропічні регіони світу. У цьому комахи орієнтуються на запах тіла, але які саме його компоненти визначають привабливість людини, поки що зрозуміло не до кінця. Дослідження на чолі з науковцями Рокфеллерівського університету трохи прояснює ситуацію.

Чим приваблюємо комарів?

У попередньому дослідженні взяли участь восьмеро добровольців, які протягом кількох місяців регулярно надавали вченим нейлонові пов'язки, що їх протягом доби носили на руках і які всотували запах тіла. Тоді зразки помістили попарно на кінцях Y-подібного лабіринту й дали змогу комарам летіти на запах тіла однієї з двох людей. Змінюючи комбінації зразків, вчені дійшли висновку, що суб'єкт 19 представляє найменший інтерес для комарів. Водночас суб'єкт 33 був у 100 разів привабливішим за 19-го і в чотири рази — за наступного по привабливості учасника. Ця відмінність зберігалася протягом багатьох місяців і з використанням різних ліній Aedes aegypti, у тому числі модифікованих таким чином, щоб мати порушений «нюх».

Коли вчені взялися визначати відмінності у хімічному складі запаху тіла учасників, то знайшли 49 сполук, які в цих людей вироблялися у суттєво більшій кількості. Але найбільше виділялися серед них рівні карбонових кислот. Таку ж закономірність помітили, коли провели ще один дослід із додатковими 56 учасниками. Утім, суб'єкт 90, який мало приваблював комарів, теж мав високі рівні карбонових кислот. Можливо, він ще й активно виділяв сполуки, що відлякують комах.

Вчені зазначають, що результати не дають змогу стверджувати, що карбонові кислоти безпосередньо приваблюють комарів. Ці сполуки поїдаються бактеріями на нашій шкірі, тому можливо, що комах приваблюють речовини, виділені окремими мікробами, яких у більше у людей із вищими рівнями карбонових кислот. Також не виключено, що й інші сполуки мають вплив на привабливість тіла для комарів. Окрім цього, у наступних дослідах слід перевірити, чи виявлена зараз закономірність справедлива і щодо інших видів комарів, зокрема представників Anopheles, що переносять малярію.

Раніше ми писали, що посушливий клімат спонукає комарів переходити до харчування людською кров'ю замість крові інших тварин. А інфекція вірусами Зіка або денге, що переносяться комарами, робить запах людини ще більш привабливим для цих кровосисних комах.