Віруси Зіка та денге зробили запах інфікованих привабливішим для комарів

Флавівіруси (Flavivirus), які є збудниками гарячки денге та хвороби, яку спричиняє вірус Зіка, підвищують свої шанси на поширення, впливаючи на поведінку переносників-комарів. Вони посилюють вироблення шкірою інфікованих сполуки, яка приваблює комарів, внаслідок чого ті частіше кусають заражених та інфікуються від них. Про це написали науковці з Китаю та США у статті журналу Cell.

Зображення вірусів Зіка (рожеві) при взаємодії із поверхнею клітини хазяїна (зелена). David Goodsell / Wikimedia Commons

Зображення вірусів Зіка (рожеві) при взаємодії із поверхнею клітини хазяїна (зелена). David Goodsell / Wikimedia Commons

Кровосисні комахи є переносниками значної кількості захворювань, зокрема тих, що уражають людей. І оскільки поширення збудників сильно залежить від того, як добре знаходить і кусає комаха заражених та здорових хазяїнів, у процесі еволюції патогени розвинули пристосування для збільшення ймовірності таких зустрічей. Флавівіруси, які є збудниками таких небезпечних захворювань як жовта гарячка, хвороба, яку спричиняє вірус Зіка, та гарячка денге, схоже, досягають цього, роблячи запах інфікованого привабливішим для комарів, що переносять їх. Такого висновку дійшли вчені Університету Цінхуа та їхні колеги з Китаю і США.

Досліди на мишах, інфікованих вірусом Зіка або денге, що його переносять комарі Aedes aegypti показали, що заражені сильніше приваблюють комах-переносників, ніж здорові. Власне, 70 відсотків комарів за можливості обирали летіли саме до інфікованих тварин. Шкіра інфікованих мишей, а як потім показали досліди — і людей також, починає виділяти у кілька разів більше леткої сполуки ацетофенону, яка й приваблює комарів. За цим стоїть збільшення на поверхні шкіри кількості бактерій, що виділяють ацетофенон, через порушення вироблення протимікробної сполуки RELM-α в шкірі.

Таким чином, заражених флавівірусами людей комарі частіше кусають, а значить, частіше заражаються самі й ефективніше розносять хворобу. Утім, науковці вважають, що з цим можна боротися. Згодовування мишам похідної речовини вітаміну А, яка стимулює вироблення RELM-α, не дало збільшитися кількості ацетофенон-продукуючих бактерій на шкірі, внаслідок чого інтерес комах до цих тварин не посилився.