Ґрунтові мікроби видали алмазні родовища

Науковці виявили 65 видів мікробів, наявність яких у ґрунті може свідчити про поклади алмазів. Свою здогадку вони перевірили на канадському родовищі та підтвердили, що у місці, де виявили сліди цих мікроорганізмів, на глибині 150 метрів знаходиться кімберліт — гірська алмазоносна порода. Про відкриття розповіло видання New Atlas. Свій дослід вчені описали у Nature Communications Earth and Environment.

Зразок кімберліту. Marcin Mlynczak

Зразок кімберліту. Marcin Mlynczak

Як мікроби викривають алмази?

Виявлення нових родовищ корисних копалин ускладнює зокрема те, що більшість з них прихована за товстим шаром поверхневих порід. Наприклад, для пошуку алмазів сьогодні використовують георадарне сканування або аналіз мінералів на поверхні ґрунтів. Утім, науковці з Університету Британської Колумбії звернули увагу, що часто на геологічні процеси впливають мікроорганізми і навпаки. Зокрема деякі руди змінюють приповерхневі породи, через що змінюються тип і кількість мікробів, що живуть у цих породах. Тому вчені взялися виявити, які особливості мають мікроби у ґрунтах над алмазоносними рудами, щоб використовувати їх для пошуку родовищ.

Як виявили, які мікроби потрібно шукати?

Для свого експеримента науковці взяли звичайний ґрунт, характерний для більшості регіонів планети, який населяли переважно протеобактерії, актинобактерії, ацидобактерії і хлорофлекси. У цей ґрунт вчені додали кімберліт — магматичну гірську породу, всередині якої знаходяться алмази. Протягом 85 днів дослідники спостерігали, як змінювався склад мікробів після того, як у ґрунт додали п'ять відсотків кімберліту. Виявилося, майже одразу зросла кількість протеобактерій (з 46 до 68 відсотків), тоді як кількість ацидобактерій та хлорофлексів знизилася з 6 і 5 до 2 і 1 відсотків відповідно. За тими видами, кількість яких зросла, науковці і пропонують шукати алмазні родовища.

Як мікроби підказали родовище?

Загалом на присутність кімберліту у ґрунті відреагували 375 видів мікробів, кількість 65 з яких суттєво збільшилась. Їх вчені і вирішили пошукати на канадському родовищі, яке розробляється. Попри те, що поверхневі ґрунти на ділянці виявилися складними і змішаними, дослідники виявили область, де знаходилася ДНК 59 з 65 мікробів-індикаторів. Відтак виявилося, що на глибині 150 метрів під цією ділянкою знаходяться поклади кімберліту. І хоча поки для оцінки мікробного населення ґрунтів потрібне спеціальне обладнання, яке може виявити їхню ДНК, науковці сподіваються, що метод допоможе у відкритті нових родовищ.

• Раніше ми розповідали, як у Китаї знайшли невідому раніше ніобієву руду — ніобобаотит. Можливо, вона стане новим джерелом ніобію, який сьогодні використовується у виробництві надпровідників і може стати складником акумуляторів для електроніки.