Гриб-паразит дерев спричинив абсцес шиї у людини

Індійські дослідники описали перший випадок інфікування людини грибом Chondrostereum purpureum, який є відомим патогеном дерев. Гриб спричинив у літнього чоловіка абсцес поблизу трахеї, однак пацієнт повністю вилікувався протягом кількох місяців, повідомляється у журналі Medical Mycology Case Reports.

Паратрахеальний абсцес на знімку комп'ютерної томографії. Soma Dutta, Ujjwayini Ray / Medical Mycology Case Reports, 2023

Паратрахеальний абсцес на знімку комп'ютерної томографії. Soma Dutta, Ujjwayini Ray / Medical Mycology Case Reports, 2023

Що це гриб?

Chondrostereum purpureum — це базидієвий гриб (Basidiomycota), який є серйозним патогеном дерев. Його плодові тіла можна знайти на багатьох представниках родини трояндових (Rosaceae), і він часто призводить до загибелі дерева, завдаючи значної шкоди вирощуванню таких плодових як сливи, груші чи яблука. Хоча гриб давно відомий як шкідник рослин, дослідники з Багатопрофільної лікарні Аполло в Колката, Індія, вперше описали його ще й як патогена людини.

Chondrostereum purpureum на дереві. User:Strobilomyces / Wikimedia Commons

Chondrostereum purpureum на дереві. User:Strobilomyces / Wikimedia Commons

Звідки ідея про хворобу через гриб із дерева?

Автори описують клінічний випадок 61-річного чоловіка, який звернувся до лікарів з охриплістю, кашлем, важкістю з ковтанням і загальним нездужанням, які він відмічав протягом останніх трьох місяців. Комп'ютерна томографія виявила у нього паратрахеальний абсцес. Коли лікарі витягли з нього гній, то відправили зразок у лабораторію для визначення збудника, що спричинив абсцес. З'ясувалося, ним був гриб, якого за зовнішнім виглядом колонії у чашці Петрі лаборанти не змогли ідентифікувати, тож відправили для ДНК-дослідження у Центр визначення та дослідження грибів з медичним значенням, який співпрацює з ВООЗ. Аналіз показав, що збудником є Chondrostereum purpureum.

Медикам вдалося вилікувати пацієнта двомісячним курсом протигрибкового препарату, і ось вже два роки потому він почувається добре. Але залишається незрозумілим, як людина могла інфікуватися грибом, що паразитує на деревах. Пацієнт не мав захворювань, які порушують роботу імунної системи й роблять людей схильними до грибних інфекцій. Однак він назвав себе мікологом і повідомив, що довгий працював із різними грибами на рослинах та згнилих матеріалах в рамках своєї дослідницької роботи, хоч вважає, що не стикався безпосередньо з Chondrostereum purpureum.

Раніше ми писали про чоловіка, у якого проросли у крові псилоцибінові гриби після того, як він ввів їхній розчин собі у вену.